TANARCRESTIN.net
 




Forum | Regulament | Cautare | Inregistrare | Login

Nu esti conectat.

tcForum/Educatie si scoala/Bunele maniere Moderat de antonela, feedback  
Autor
Mesaje Pagini: 1 ... 3 4 5 6
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
In restaurante, in cafenele, in localuri publice     
       
• Cand intram intr-un restaurant, sa nu trantim usa in nasul celui din spatele nostru, ci chiar sa o tinem, ca sa poata intra si el. E normal ca acesta sa ne multumeasca.

• Primul care intra in restaurant este barbatul pentru a-si proteja invitata de privirile curioase ale celor din jur si pentru a-i cere sefului de sala sa-i indice o masa libera.

• Asupra platii, decizia se ia dinainte. Se poate face o nota comuna sau separata. Eventualele neintelegeri se regleaza ulterior intre barbati.

• O doamna nu intra intr-un local unde se servesc cu predilectie bauturi alcoolice. In schimb ii este permis sa intre intr-un restaurant de lux.

• O doamna sau doua doamne singure intr-un restaurant nu-si vor comanda nici un fel de bauturi tari si ar fi de dorit sa evite chiar si vinul.

Situatii speciale la restaurant

. - Daca nu va place nimic, nici seviciul nici mancarea, nu faceti o scena personalului din restaurant. Platiti si plecati, nu inainte de a va spune parerea patronului precizind ca veti ocoli in viitor acest local. Nu mai este nevoie sa atragem atentia asupra tonului care va fi deosebit de politicos. Este suficient.

• Ceea ce am platit, dar nu s-a mancat sau nu s-a baut nu se ia acasa.

• Un barbat atent va ajunge la restaurantul in care si-a fixat intalnire cu o doamna, cu jumatate de ora inainte.

Bacsisul - o problema delicata

• A da bacsisuri exorbitante nu constituie o dovada de generozitate, cum am crede, ci de proasta crestere. - Cui dam ? Cat dam ? 1. Au dreptul la 10%, 14%, 20% din valoarea notei : chelnerii, soferii de taxi, coafezele, frizerii.

• Chiar daca serviciul este inclus in nota de plata este recomandabil sa lasam ceva, in special celor care au servicii mai grele : portarilor, in special celor de noapte, hamalilor, cameristelor, liftierilor, bucatarilor, mecanicilor auto sau chiar receptionerilor de hotel. acestor copii, nevinovati in fond, cind vor intelege ca nu chiar ...

sursa: http://www.muresonline.ro/ro/bune_manie ... aurant.asp

Ultima modificare de antonela (05/08/09 10:19)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

05/08/09 10:19

   
maria_t
membru

Inregistat: 25/01/09
CUM TREBUIE SA SE DESFASOARE O CONVORBIRE
       Au  trecut  aproape  o  suta  douazeci  de  ani  de  cind
Alexander  Graham  Bell ( 1847 - 1922 ) a  construit  primul  telefon
utilizabil ( 1876 ). Astazi  existenta  noastra  este  de  neconceput
fara  telefon. Aceasta  inseamna  ca  telecomunicatiile  ocupa  un
loc  primordial  in  afaceri , in  relatiile  noastre  familiale ,
amicale , sociale. Nici  unul  din  noi , cind  ridicam  de  zeci  de
ori  pe  zi  receptorul , nu  ne  gindim  ca  aceast  aparat  este  o
o  inventie  minunata. Dar  nu  trebuie  ca  tehnica  moderna  si
confortul  oferit  de  ea  sa  ne  faca  sa  uitam  statutul  nostru
de  oameni  bine  crescuti. Buna  educatie  este  necesara  si cind
vorbim  la  telefon , chiar  daca  este  vorba  despre  cea  mai
nesemnificativa  conversatie. Cind  suna  telefonul , trebuie  sa
raspundem  cel  mai  tirziu  dupa  cel  de-al  cincilea  apel. De
asemenea , cind  chemam  pe  cineva  nu  vom  lasa  aparatul  sa
sune  mai  mult  de  cinci  ori  decit  in  cazuri  speciale.
  Modul  in  care  incepe  o  conversatie  telefonica  difera
de  la  o  tara  la  tara  si  se  inscrie  intr-un  adevarat " cod ".
De  pilda  in  Germania , Franta , Anglia , in  momentul  ridicarii
receptorului , cel  solicitat  isi  spune  automat  numele  si
asteapta  un  raspuns. Cel  care  a  sunat  isi  declina  numele  si
el. La  noi , s-a  stabilit  regula  ca  cel  care  suna  sa  se
prezinte , dupa  ce , obligatoriu , a  spus " Buna  ziua ! " , " Buna
seara " sau " Ma  scuzati  ca  va  deranjez , sunt  Maria  Ionescu ,
pot  sa  vorbesc  cu ... ". Daca  este  vorba  de  o  conversatie  pe
teme  de  serviciu , nu  ne  vom  spune  numai  numele  ci  si
profesia " Sunt  inginerul  Dan  Ionescu si  as  dori  sa  vorbesc
cu ...". Sa  evitam  deci  situatia  extrem  de  neplacuta  ca
nedeclinindu-ne  identitatea  de  la  inceput  sa  fim  chestionati
" Dar  cine  intreaba ? Sa  vad  daca  este ... ! " Chiar  daca
persoana  pe  care  o  cautam  lipseste , nu  vom  scapa  de
senimentul  penibil  ca  aceasta  ne  evita.
  Omniprezenta  expresia " Alo " trebuie  sa  fie  urmata  de
numele  persoanei  care  telefoneaza. Sa  precizam  ca  este  o
grosolanie  ca  un  barbat  care  cere  la  telefon  o  femeie  sau
o  femeie  care  cere  la  telefon  un  barbat  sa nu  se  prezinte
sotului , respectiv  sotiei  acestuia.
  Regula  generala  este  ca  cel  care  a  sunat  sa  puna
capat  discutiei , in  afara  cazului  in  care  interlocutorul  sau
are  motive  serioase  s-o  faca. Exista o  anumita  uzanta  si  in
a  pune  receptorul  in  furca. Amindoi  fac  lucrul  acesta  cu
grija , fara  a-l  trinti. Recomandare  nu  este  atit  de  gratuita
precum  pare. Pe  linga  faptul  ca  am  comite  o  impolitete , am
putea  bloca  linia  telefonica.
  Nu  exista  decit  putine  exceptii  de  la  obligatia  de  a
saluta - apelurile  in  caz  de  urgenta : pompieri  sau  salvare.
  In  viata  de  zi  cu  zi , ne  confruntam  cu  situatii  in
care  nu  este  nevoie  sa  ne  recomandam : convorbirile  cu
membrii  familiei  sau  cu  prietenii  apropiati  care  ne  recunosc
dupa  voce. De  asemenea , nu  este  cazul  se  ne  spunem  numele
cind  cerem  o  informatie  la  un  oficiu  telefonic , la  centrala
unei  institutii , la  banca , gara , aeroport.
  Daca  pina  acum  ne-am  referit  la  formulele  de  adresare
si  la  cele  de  incheiere  intr-o  convorbire  telefonica , este
firesc  sa  abordam  si  problema  duratei  acesteia. Este  de  dorit
ca  ea  sa  fie  cit  mai  scurta. sa  nu  uitam  ca  telefonul  a
fost  inventat  pentru  transmiterea  rapida , la  distanta , a  unor
mesaje  importante. A  discuta  la  nesfirsit  despre  cele  mai
banale  subiecte  a  devenit  o  adevarata " boala " a  zilelor
noastre. Daca  avem  mai  multe  de  spus  sa  alegem  calea
epistolara  sau  ne  fixam  o  intilnire.
  Cum  procedam  cind  avem  pe  cineva  in  vizita  si  suna
telefonul ? Daca  sunt  scurte  comunicari  le  primim  linistiti  si
dam  relatiile  cerute  foarte  pe  scurt , dar  fara  sa  fim
nepoliticosi. Ne  cerem  apoi  scuze  fata  de  musafiri  ca  si
fata  de  cel  care  ne-a  sunat. Este  inadmisibil  sa  purtam  o
lunga  conversatie  telfonica  de  fata  cu  persoane  straine. Vom
spune  interlocutorului  nostru  care  este  situatia  si  vom  amina
convorbirea. In  nici  un  caz  nu  vom  spune : " Te  sun  eu  peste
zece  minute " daca  cel  venit  in  vizita  nu  si-a  manifestat
dorinta  sa  plece  imediat. Este  o  gafa. Oricit  de  mult  ne
intereseaza  persoana  de  la  telefon  are  prioritate  persoana
venita  in  vizita.
  Se  intimpla  ca  fara  voia  noastra  sa  asistam  la  o
convorbire  telefonica  strict  confidentiala. Daca  persoana  care
a  vorbit  nu  deschide  o  conversatie  pe aceasta  tema  nu  o  vom
face  nici  noi. Nu  vom  intreba  cine  a  fost ? ce  dorea ? de  ce
esti  suparat ? Ne  prefacem  ca  nu  am  auzit  nimic. Nu  este  o
dovada  de  ipocrizie  ci  de  tact si  politete.
  Un  om  bine  crescut  nu  vede  ceea  ce  nu  trebuie  sa
vada , nu  aude  ceea  nu  a  fost  spus  pentru  urechile  sale  si
nu  comenteaza  ceea  ce  nu  a  vazut  si  nu  a  auzit. La  rindul
ei  gazda  nu  va  relata  pe  larg  conversatia  avuta. S-ar  putea
ca  cei  de  fata  sa  nu  fie  deloc  interesati , ci  va  spune
ceva  de  genul - nu  era  nimic  important , sau - probleme , se
rezolva ... Isi  va  cere  scuze ( pentru  ca  a  vorbit  la  telefon
in  prezenta altora )  si  cu  asta  discutia  se  incheie.
  Sa  avem  grija  si  cum  raspundem  la  telefon. Cind
suntem  ocupati , curge  apa  in  cada , se  prajeste  ceva  pe  foc ,
nu  ne  repezim  la  primul  semnal  ci  oprim  tot  ce  ar  putea
provoca  mici  " catastrofe " si  raspundem  calm , potolit , fara
a-i  reprosa  prietenului  ca  din  cauza  lui  am  inundat  vecinii !
Si  cum  unele  activitati  nu  pot  fi  intrerupte , este  de
preferat  sa  nu  raspundem  la  telefon. Nimic  nu  ne
indreptateste  sa-i  lasam  celui  care  ne  cauta  impresia  ca
ne-a  deranjat  taindu-i  vorba  cu  un : " Spune  repede , ma
spalam  pe  cap ". La  rindul  nostru , cind  telefonam  nu  vom
incepe  o  convorbire  cu  reprosuri : " Unde  umblati ? Va  caut  de
trei  zile ... ". Este  suparator ! Am  auzit  un  raspuns  amuzant
din  partea  unei  persoane  astfel  apostrofate : " De  ce  nu-mi
telefonati  cind  sunt  acasa ?! "
  Cind  trebuie  sa  telefonam ? Nu  exista  o  regula
generala  dar  trebuie  sa  avem  grija  sa  n-o  facem  nici  prea
devreme , dimineata , nici  prea  tirziu , seara. In  principiu ,
este  bine  sa  cunoastem  programul  de  viata  al  prietenilor
nostri , si  sa-l  respectam , nederanjindu-i. Cine  tine  sa  aiba
liniste , sa  studieze  sau  sa  se  odihneasca  isi  ia  masuri  de
precautie : va  scoate  de  pilda  telefonul  din  priza  pentru
scurt  timp. Robotul , care  incepe  sa  se  generalizeze  si  la  noi
ne  scoate  din  impas  daca  avem  de  primit  mesaje  importante
sau  daca , pur  si  simplu , vrem  sa  stim  cine  ne-a  cautat
intre  timp.
  Ce  facem  cind  nu  ne  raspunde  la  telefon  persoana  pe
care  o  cautam  ci  altcineva ? Bunul  simt  ne  obliga  sa-i
adresam  citeva  cuvinte  interlocutorului  nostru , mai  ales  daca
il  cunoastem. Pe  scurt , il  salutam , spunem  cine  suntem  si  ce
vrem , ne  cerem  scuze  ca-l  deranjam , apoi ii  multumim  pentru
informatiile  pe  care  ni  le  da.
  Pledam  aici  pentru  bunele  maniere. Asa  ca  in  cazul  in
care  noi  ii  dam  relatii  celui  care  telefoneaza , nu  vom
spune  niciodata : " Esti  chemat  la  telefon " sau " Pisalogul  de
Popa  te  cheama  la  telefon ". E  o  gafa ! Sa  ne  obisnuim  sa
fim  politicosi  chiar  daca  nu  suntem  auziti  de " pisalog " ci
sa  spunem  firesc " Radule , te  cauta  domnul  Popa la  telefon ".
  Spuneam  ca  in  relatiile  de  serviciu  nu  trebuie  sa
uitam  sa  ne  spunem  si  profesia : " Sunt  inginerul  Popescu  si
as  dori  sa  vorbesc  cu  domnul ... ". Asta  nu  inseamna  sa  ne
etalam  cu  ostentatie  functia. Am  intilnit  o  somitate  din
lumea  medicala  care  se  recomanda  simplu " sunt  doctorul  X ..."
mentionind  doar  meseria , nu  titlurile  pe  care  le  detinea.
  Altceva  este  cind  secretara  face  legatura. Vom  fi
socati , fara  doar  si  poate , sa  auzim  la  telefon  " Sunt
directorul  general  al  firmei ... ". In  schimb , este  normal  ca
secretara  sa  sa  spuna : " Aveti  legatura  cu  domnul  director
general  Popa ".
  Experienta  ne  dovedeste  ca  avem  de-a  face  si  cu
situatii  neplacute. Persoane  care  nu  au  habar  de  elementarele
reguli  ale  unei  purtari  civilizate  spun  rastit " Alo , cu
Elena " , de  pilda.
  Daca  din  intimplare  am  gresit  un  numar  de  telefon ,
trebuie  sa  ne  cerem  scuze. Cu  toate  acestea  deseori  ni  se
raspunde  injurios. Este  o  purtare  incompatibila  cu  statutul
de  om  civilizat , asa  ca  sa  ne  abtinem  sa  ne  purtam  la  fel
vreodata.
       SITUATII  IN  CARE  SE  RECOMANDA  SA
       NU  FOLOSIM  TELEFONUL
  Sunt  situatii  in  care  nu  se  recomanda  sa  folosim
telefonul. De  pilda , nu  se  adreseaza  prin  telefon  o  invitatie
la  o  masa  festiva - receptie , logodna , nunta , botez. De  regula
recurgem  la  invitatii  scrise. De  asemenea , nu  se  transmit
prin  telefon  condoleante , ci  personal  sau  in  scris.
  In  viata  suntem  pusi  adeseori  in  postura  de
solicitanti. Vom  telefona  numai  pentru  a  stabili  o  intilnire
sau  o  audienta. Sansele  noastre  cresc  daca  ne  expunem  problema
personal.
   MICI  NEGLIJENTE  TELEFONICE
  Sa  avem  grija  sa  tinem  receptorul  corect  pentru  ca
altfel  nu  ne  vom  auzi  bine. Daca  o  convorbire  telefonica  se
intrerupe , va  suna  din  nou  cel  care  a  chemat  si  nu
celalalt. Cautindu-se  reciproc  in  acelasi  timp , telefonul  va
suna  ocupat  la  nesfirsit.
  La  sfirsitul  fiecarei  convorbiri , sa  ne  asiguram  ca
am  pus  bine  receptorul  in  furca , altfel  rupem  orice  legatura
cu  lumea  exterioara  si  pot surveni  o  multime  de  necazuri.
         TELEFONUL  ALTCUIVA
  Convorbirea  de  la  o  cabina  publica  sau  de  la
telefonul  unei  alte  persoane , difera  de  cea  de  acasa - in
primul  rind  ca  durata , dar  si  ca  subiect. Conversatiile  lungi
dau  nastere  la  cozi  interminabile  in  fata  cabinelor  publice ,
constituind  o  sursa  inepuizabila  de  nervi. Nu  trebuie  sa  ne
folosim  de  telefonul  altcuiva  decit  pentru  a  face  o
comunicare  scurta. Faptul  ca  i-ai  cerut  gazdei  permisiunea  de
a  da  un  telefon , nu  te  indreptateste  sa  sa-ti  rezolvi  toate
problemele  pe  aceasta  cale  si  nici  sa  uiti  unde  te  afli.
  Nu  raspundeti  la  relefon  intr-o  casa  straina  decit
daca  va  roaga  gazda.
  Daca  ramineti  singur  intr-un  birou  sau  intr-o  locuinta
straina  nu  veti  telefona  decit  in  caz  de  axtrema  urgenta  si
ii  veti  comunica  acest  lucru  propietarului  de  cum  intra  pe
usa. Tentatia  de a   face  o " mica  economie " dind  telefon  in
provincie  trebuie  inlaturata  din  principiu  si  nu  de  frica  de
a  fi  descoperiti.
  Principiile  noastre  aplicate  in  viata  si  nu  vorbele
ramin  singurele  criterii  dupa  care  suntem  judecati  de  cei
din  jur.
  Telefonul  este  cel  mai  potrivit  mijloc  de  a-ti  anunta
vizita  intr-o  casa. Evitati  sa  le  faceti  o " surpriza ", chiar
si  rudelor ! Daca  nu  au  telefon , gasiti  o  alta  modalitate  de
a  va  anunta. In  orice  caz , nu  mergeti  nicaieri  fara  sa  dati
telefon  in  prealabil.

http://www.e-dragoste.ro/texte-de-drago ... ol306.html

Ultima modificare de maria_t (05/08/09 22:25)


_______________________________________
Binecuvântat să fie Domnul, care zilnic ne poartă povara, Dumnezeu, mântuirea noastră.

05/08/09 22:22

   
maria_t
membru

Inregistat: 25/01/09
Daca discuti cu cineva...
       a) Nu monopolizati discutia. Chiar daca aveti talent de povestitor, chiar daca ati picat in dimineata. aceea de la Polul Nord. Desigur ca acolo ati vazut foci, balene, morse, pinguini si alte ciudatenii pe care ceilalti nu le cunosc decit din poze, televiziune  sau dintr-un film documentar. E oare un motiv ca sa vorbiti neintrerupt intreaga seara?
b) Evitati sa incepeti majoritatea frazelor cu „Eu” si „Am... ”. V-ar pune intr-o lumina nefavorabila. Ar parea ca in mijlocul lucrurilor va situati dv., adica ati fi centrul pamantului.
c) Nu trageti concluzii dupa fiecare afirmatie a interlocutorilor dv. si evitati generalizarile. Un caz auzit sau povestit atunci nu va da acest drept.
d) Vorbirea iute, „muscarea” terminatiilor, trancaneala repetata, monotona a aceleiasi idei, fie ea chiar geniala, con-versatia taraganata, afectata - toate duc la rezultate sigure:
* daca sunteti gazda — oaspetii se scuza si va parasesc in graba; e tirziu, sunt obositi, locuiesc  departe, se scoala devreme, copilul... ;
* daca sunteti invitat — creati in jurul dv. un. vid; acest obicei repetat de citeva ori va creeaza o faima de neinvidiat;
* daca sunt nevoiti sa va suporte — cu prima ocazie au sa va evite. S-au imbolnavit. Sunt in provincie. Fac o partida de pescuit...
e) Aveti incertitudini in privinta sensului unor neologisme?. Ocoliti-le si paziti-va de ele pina nu le cunoasteti sensul real, felul si locul intrebuintarii. Dindu-le viata pocit, e1e vor inconjura incaperea. , reintorcindu-se sub forma. jnor zimbete ironice sau chiar sub o infatisare mai hada. De multe ori, in discutii, sint pomenite denumiri geografice, numele unor actori, scriitori sau personalitati ale vietii publice mondliale. Nu cunoasteti pronuntia corecta? intrebati: Sa nu va jenati! Nimeni nu va poate pretinde sa fiti poliglot! Cu toate acestea ape1ati si la dictionar.
f) Aveti dreptate. Nu o data, ci de o suta de ori. Cu toate acestea nu intrerupeti vorbitorul. Acest „bruiaj fatis” voluntar sau intimplator produce o impresie penibila. Cel intrerupt pierde firul ideilor, se enerveaza, ii stricati seara. Aveti o parere contrara? Perfect! Stapiniti-va suvoiul ideilor si cascada argumentelor pina la sfirsitul frazei. Caci nu e fraza sa nu aiba... capat. Atunci expuneti-va parerea linistit.
g) Simtiti ca nu rezistati? Doriti sa reabilitati adevarul, fie si intr-o problema minora? Atunci nu fiti crud, ironic si violent in exprimare si formulare. Menajati femeile si varstnicii de astfel de iesiri si nu faceti exceptie nici cu ceilalti oaspeti. Vorbind calm santeti mai degraba ascultat, caci limba dulce, mult aduce!
h) In timp ce-i vorbiti interlocutorului, priviti-l in ochi, privirea in laturi sau aiurea creeaza impresia de om nesincer sau distrat;
i) In formularea ideiior folositi-va numai de arsenalul vocabularului; nu folositi ca auxiliare degetele, mainile sau uneori chiar picioarele.
j) Sustinerea afectiva a parerii e necesara, dar nu e suficienta si nici eficienta. Demonstratia se cladeste cu argu-mente logice, rationale.
k) Nu va aprindeti in toiul discutiei si nu promiteti lucruri pe care nu le puteti indeplini; veti fi socotit un om usuratic etc.;
l) Nu contraziceti de dragul originalitatii; nu aprobati lucruri de care nu sinteti sigur, dar nu e recomandabil nici sa le respingeti frontal uneori;
m) Adversarul a avut mai multe argumente; in plus, e mult mai documentat. Deci, ati fost invins pe „campul de bataie” al vorbei. Nu va parasiti interlocutorul cu aer de om jignit.  Intrerupeti discutia politicos sau - ceea ce e mai greu - lasati-va convins.
n) In conversatiile in grup, vorbeste tu mai putin decat ceilalti. A vorbi putin, nu inseamna incultura sau prostie ci, taria personalitatii.
o) Cand esti intr-un contact de stabilire a unei relatii noi, vorbeste tu intai, fiind insa atent sa prinzi momentul de a-i da cuvantul celuilalt: acesta este lucrul cel mai important.
p) Nu pune niciodata intrebari cu privire la aspecte negative ce apartin pretenerului de conversatie sau vreunei per-soane mult apropiate acestuia ("De ce boala sufera sotul tau?"; "Cum n-ai luat examenul?"; "N-aveai decat un an de la casatorie, ai si divortat?").
q) Ocoleste orice forma de barfa. N-o rosti si nici n-o asculta!


_______________________________________
Binecuvântat să fie Domnul, care zilnic ne poartă povara, Dumnezeu, mântuirea noastră.

05/08/09 22:31

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Ce, cat si cum vorbim


Felul cum vorbim, ce vorbim şi cât vorbim este foarte important şi reprezintă o caracteristică a fiecărei persoane. Doar ascultându-ne , oamenii din jurul nostru îşi pot forma o impresie despre ceea ce suntem.

Cum vorbim

-Vom formula propoziţii şi fraze corecte, clare, pronunţăm clar cuvintele, fără să ne grăbim, dar nici nu le tărăgănăm.

- Tonalitatea va fi moderată, nu vom vorbi tare, dar nici foarte încet. În primul caz îi vom deranja pe cei din jurul nostru care nu sunt interesaţi de conversaţie şi au altă preocupare în momentul respectiv, în al doilea caz îl silim pe interlocutor la un efort sporit pentru a înţelege ce spunem sau riscăm să fim înţeleşi greşit.

- Vom privi persoana căreia ne adresăm, nu vom sta într-o parte, nu vom privi în altă direcţie. În caz contrar interlocutorul va înţelege că ceea ce îi spunem nu este important sau că el nu este o persoană importantă pentru noi.

- Chiar şi atunci când suntem nemulţumiţi vom păstra o tonalitate politicoasă.

- Nu vom face gesturi largi, teatrale, în general evităm să gesticulăm.

- În timpul conversaţiei nu vom ţine mâinile în buzunare.

- Nu vorbim cu gura plină sau mestecând gumă de mestecat.

- Dacă suntem în grup abordăm subiecte pe care le înţeleg toate persoanele prezente.

- Ne susţinem punctul de vedere cu argumente, fără a ţine morţiş să arătăm că avem dreptate.

- În niciun caz nu vom căuta să ne arătăm superioritatea faţă de ceilalţi, chiar dacă avem mai multe cunoştinţe în domeniul respectiv.

- Dacă nu cădem de acord în privinţa unor lucruri, nu-i vom admonesta pe interlocutori, nu vom formula păreri critice la adresa lor, putem încheia cu o propoziţie simplă ( "Aceasta este părerea mea!" , "Eu cred că ar fi bine dacă..." , " Poate că ar fi mai bine să..." , "Ai dreptate, dar s-ar mai putea si asa..." etc. ). Nu vom încerca să ne impunem părerea prin ridicarea tonului.

- Vom folosi un limbaj politicos, fără injurii, expresii vulgare, gesturi vulgare.

- Vom folosi ori de câte ori este cazul expresiile : te rog, mulţumesc, imi dai voie, îmi permiţi, te rog să mă ierţi, scuză-mă.

- Nu vom monopoliza discuţia.

Despre ce vom vorbi

- Subiectul ales va interesa interlocutorul ( sau ceilalţi participanţi la conversaţie).

- Nu vom vorbi despre lucruri pe care nu le cunoaştem. În acest caz ne cerem scuze, spunând că nu avem cunoştinte despre acel subiect.

- Nu vom vorbi de rău o persoană care nu este de faţă, evităm criticile.

- Nu vom pune întrebări indiscrete.

- Nu vom face observaţii jignitoare, chiar dacă avem dreptate.

- Nu ne vom lăuda cu realizările noastre, indiferent de domeniu. Dacă totuşi vrem să ne referim la evenimente importante din viaţa noastră, o vom face cu modestie, fără să insistăm prea mult.

- Vom discuta orice fel de probleme cu părinţii, fraţii, alte persoane foarte apropiate, în care avem mare încredere.

- Este bine să evităm discutarea unor probleme familiale cu persoane pe care le cunoaştem mai puţin.

- La aniversări, petreceri, vom alege subiecte vesele, de larg interes.

- Cu prietenii putem discuta despre cărţi, şcoală, filme, jocuri, calculator etc.

- Ne vom asigura întotdeauna că interlocutorul este interesat de subiectul ales.

- Nu vom povesti aceleaşi întâmplări de mai multe ori aceloraşi persoane, se vor plictisi cu siguranţă, oricât de interesant ni s-ar părea nouă subiectul.

- Nu vom folosi cuvinte al cărui înţeles nu-l cunoaştem.

- Nu vom folosi prea des tot felul de onomatopee pentru a-i face pe ceilalţi să priceapă ce avem de spus.

Cand vorbim

- Ori de câte ori suntem întrebaţi.

- Dacă ştim că un coleg, prieten are o problemă îi putem adresa câteva cuvinte de încurajare. În raport cu reacţia acestuia, vom continua sau nu conversaţia.

- Nu vom întrerupe niciodată pe cineva când vorbeşte, vom aştepta până termină ce are de spus.

- Cand ne întâlnim pe stradă cu o persoană de vârsta noastră, după salut putem avea iniţiativa unui dialog. Dacă persoana este mai în vârstă, vom vorbi numai dacă aceasta începe o conversaţie.

- Când intrăm într-un grup în care se discută, nu vom încerca să schimbăm noi subiectul discuţiei. Vom participa în mod politicos la discuţie.

- Dacă discutăm cu o persoană şi observăm că aceasta vrea să încheie discuţia, nu vom insista, nu o vom reţine, vom încheia discuţia.

Cât vorbim

- Nu vom căuta să acaparăm discuţia, chiar dacă noi considerăm că spunem lucruri interesante, nu vom vorbi mult, îi vom lăsa şi pe ceilalţi să-şi spună părerea.

- Nu vom cădea nici în cealaltă extremă, adică să nu vorbim deloc.

Indiferent de situaţie trebuie să vorbim corect gramatical, chiar dacă persoanele patenere de conversaţiei ne sunt foarte apropiate. Pentru a vorbi corect şi fluent trebuie să cunoaştem bine limba noastră şi să citim cât mai mult pentru a ne îmbogăţi vocabularul şi a avea cunoştinţe din diverse domenii.

sursa: http://www.anidescoala.ro/Ce-cat-si-cum-vorbim.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

19/11/09 19:43

   
RainSong
membru

Locatie: going over Jordan
Inregistat: 08/11/06
pentru mine, tine de bunele maniere ca atunci cand vine partea cu darurile de buna voie la bise si tu ca om n-ai 1 leu, ci doar 5 sau 10lei, nu sa ii pui si dupaia sa iti iei rest. Ori pui 5-10 lei ori nu pui deloc. Deci e jenant si socant sa iti iei rest .. si crestineste vorbind, nu poti sa ii dai Domnului acolo 5-10 lei?
  Eu am vazut faze di nastea in bise si imi era rusine mie ca vedeam ..


_______________________________________
"se spune ca-i nevoie de curaj pentru-a muri, eu spun ca trebuie curaj pentru-a trai; si stii ca toti oamenii mor, dar nu toti oamenii traiesc .. e greu cand trebuie sa treci zilnic inca un test."

31/01/11 10:43

   
Old
Moderator

Locatie: cluj
Inregistat: 18/01/08
dupa bunele maniere, daca vrei sa pui 1 dar ai doar cinci, pui cinci, iar urmatoarele dati, recuperi(ca tot e la moda conjugarea asta a verbelor), nu?

daca se generalizeaza chestia cu luat rest, apoi vine cineva si pune 1 , dar pentrru ca i se pare ca e prea mult ia rest 5. :D

Ultima modificare de OLD TRAIAN (31/01/11 10:49)


_______________________________________
Cunosti cu adevarat valoarea vietii in momentul in care viata atarna de un fir ce-i gata sa se rupa.

31/01/11 10:48

   
edi.theraven
membru

Locatie: me
Inregistat: 26/10/08
Da, mai bine nu dai nimic.


ps : cand am vazut numele topicului, in loc de Bunele Maniere, citisem Retete Culinare...


31/01/11 10:53

Site web  
+Archangel+
Moderator

Locatie: Ploiesti, RO
Inregistat: 05/07/06
Pai daca tot vrei sa dai 1 leu nu iti poti lua de acasa o bancnota de 1 leu? Sau daca n-ai nu poti sa schimbi?

_______________________________________
A sti nu inseamna a fi!

31/01/11 11:29

   
lorre
membru

Locatie: langa ape.
Inregistat: 07/10/06
Vai, ce penibil! :| Si alta chestie urata mi se pare sa dai numai monede de 10  bani :rolleyes:

09/02/11 16:26

   
irlanda
membru

Locatie: bucuresti
Inregistat: 14/03/08

Rainsong a scris:


si crestineste vorbind, nu poti sa ii dai Domnului acolo 5-10 lei?

Se poate, ca un leu dam la un cersetor, Domnului tot un leu sa-i dam?

Ultima modificare de irlanda (09/02/11 23:29)


09/02/11 23:27

   
tudosabeatricediana
membru

Inregistat: 08/03/11
ok as vrea si eu sa joc cu voi

08/03/11 19:22

   
tudosabeatricediana
membru

Inregistat: 08/03/11

tudosabeatricediana a scris:

ok as vrea si eu sa joc cu voi
:)

08/03/11 19:23

   
dhannyella
membru

Locatie: Cluj :)
Inregistat: 06/06/09
Bine ai venit :)
Sper sa te simti bine intre noi!

Ultima modificare de dhannyella (08/03/11 19:33)


_______________________________________
"Ce bine stii sa-ti intocmesti caile cand este vorba sa cauti ce iubesti!Chiar si la nelegiuire te deprinzi."[Ieremia 2:33]

08/03/11 19:32

   
april
admin forum

Locatie: Germania
Inregistat: 15/10/05

tudosabeatricediana a scris:

ok as vrea si eu sa joc cu voi

ce sa joci ?


_______________________________________
Every Day Brings New Blessings

08/03/11 19:38

   
Pagini: 1 ... 3 4 5 6    



Felicitari Craciun, Felicitari cu ocazia Craciunului si Anului Nou, Felicitari electronice de sarbatori, Felicitari cu mesaj crestin Nasterea Domnului, Mesaje sarbatori de iarna, Urari de Anul nou, Urari sarbatori
felicitari electronice mesaj inviere felicitari sfintele pasti felicitare online pentru pasti felicitari crestine cu mesaj din Biblie felicitare cu mesaj de inviere felicitare cu mesaj de inviere felicitare crestina verset biblic inviere
Mergeti la
Powered by PunBB
© Copyright '02-'04 Rickard Andersson




© 2005-2018 TANARCRESTIN.net