TANARCRESTIN.net
 




Forum | Regulament | Cautare | Inregistrare | Login

Nu esti conectat.

tcForum/Mica enciclopedie/Inventii si inventatori Moderat de antonela, feedback  
Autor
Mesaje Pagini:  1 2
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Alessandro Volta s-a născut în oraşul italian Como, într-o familie nobilă.
Contribuţia sa în domeniul fizicii şi al electricităţii în special a fost deosebit de importantă, fiind punctul de plecare pentru numeroase cercetări şi descoperiri ulterioare. A făcut cercetări şi în domeniile chimiei (în 1778 a fost primul savant care a izolat metanul, principalul constituent al gazului natural), meteorologiei (a inventat electrometrul, instrument de măsurare a electricităţii atmosferice).
in 1774 a inventat electroforul (un instrument pentru acumularea de electricitate statică – care stă la baza condensatoarelor utilizate şi astazi)
In 1775 a inventat electroscopul (un instrument care permite evidenţierea diferenţelor de potenţial)
In 1800 a inventat prima baterie electrică din istorie, aşa-numita "pilă voltaică" - "strămoşul" bateriilor electrice, ce permitea transformarea energiei chimice în energie electrică.
Pila voltaica
Această invenţie constă dintr-o coloană verticală compusă dintr-o succesiune de 1 disc de cupru/1 disc de hârtie îmbibată în soluţie salină/1 disc de zinc. La extremităţile coloanei era ataşat câte un fir metalic între care se producea un curent electric continuu de joasă intensitate.

Volta descria invenţia sa ca un "organ electric", similar celui al peştelui-torpilă. La originea invenţiei se află teoria "electricităţii animale" şi experienţele asupra broaştelor ale altui fizician italian, Luigi Galvani. Repetând experienţele acestuia, Volta a avansat ipoteza că originea curentului electric apărut când muşchiul este în contact cu două metale diferite nu este ţesutul organic, ci contactul între metale – şi a demonstrat această ipoteză înlocuind ţesutul broaştei cu bucăţele de hârtie înmuiate în soluţie salină (conductoare) şi obţinând astfel curent electric, infirmând teoria lui Galvani.

Pila voltaică marchează o epocă în teoria fizicii, ca şi în aplicaţiile ştiintei puse în slujba omenirii. Aceasta a permis realizarea electrolizei apei (descompunerea apei în oxigen şi hidrogen pure cu ajutorul curentului electric continuu furnizat de pila voltaică) de către A. Carlisle şi W. Nicholson în 1800, apoi a separării sodiului(Na) şi potasiului (K) din sărurile lor, de către Sir H. Davy în 1807, şi în sfârşit a descoperirii efectului magnetic al curentului electric de către Oersted în 1820.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta

Ultima modificare de tamarta4jc (09/11/08 17:45)


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

09/11/08 17:44

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
"Ferdinand von Zeppelin (*8 iulie 1838 - †8 martie 1917)a fost constructorul german al dirijabilului. În 1900, cu motorul pregătit de el, a efectuat primul zbor cu un dirijabil rigid cu structură metalică.

Zeppelinele au fost primele aerostate dirijabile folosite cu succes în aeronautică purtând denumirea constructorului Ferdinand Graf von Zeppelin erau folosite intre anii 1900 - 1940 la transportul de persoane, mărfuri ca şi în scopuri militare.
Succesul în comparaţie cu alte tipuri de dirijabile a fost aşa de mare încât constructorul are un număr mare de simpatizanţi, şi investori, mărind dimensiunile zeppelinului."

http://ro.wikipedia.org/wiki/Dirijabil


10/11/08 18:03

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Traian Vuia (n. 17 august 1872, d. 3 septembrie 1950) a fost un inventator român, pionier al aviaţiei. În 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.

În iarna lui 1902-1903, Vuia începe construcţia aparatului, perfecţionând până în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj'. Se loveşte din nou de probleme de natură financiară dar reuşeşte să le depăşească, ajutat şi de mentorul său Coriolan Brediceanu. În toamna lui 1904 începe să-şi construiască şi un motor, tot invenţie personală. În 1904 obţine un brevet pentru această invenţie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, şi este numit Vuia I. Avea prevăzută o greutate totală de 250kg, o suprafaţă de susţinere de 14 m² şi un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experienţă în manevrarea lui.

Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o acceleraţie pe o distanţă de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, pe o distanţă de 12 m, după care elicele s-au oprit şi avionul a aterizat.

Multe ziare din Franţa, Statele Unite şi Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De atunci a fost scoasă în evidenţă şi propagată ideea că Vuia a reuşit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafaţă plată, folosind numai mijloace proprii, "la bord", fără "ajutor extern" (pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuşi, au fost şi mai există multe contradicţii şi dezbatere asupra definiţiei de primul aeroplan.

În continuare va mai breveta şi construi diferite invenţii, spre exemplu un generator de abur în 1925, sau două elicoptere între 1918 şi 1922. La 3 septembrie 1950 se stinge din viaţă la Bucureşti, fiind înhumat în cimitirul Bellu.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Traian_Vuia


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

11/11/08 21:50

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
"Inventarea hartiei de scris
Una din cele mai mari inventii, decisiva pentru intreaga omenire, a fost descoperirea hartiei. Pana la hartia de azi, un produs atat de folosit de noi si care ne pare atat de firesc sa-l avem la indemana au trecut multi ani. Hartia pe care o folosim astazi este rezultatul numeroaselor incercari ale oamenilor de a gasi o modalitate care sa le permita sa scrie si sa pastreze experientele lor de-a lungul timpului.
Pana la descoperirea hartiei si folosirea ei in mod curent oamenii au folosit papirusuri. Papirusul (cuvant ce va da si numele hartiei in unele limbi romanice si germanice) era folosit de egipteni cu 2000 de ani I.H. Chiar daca la prima vedere el difera mult de hartia de astazi amandoua au la baza celuloza. Pentru producerea papirusului se folosea o planta care crestea, si mai creste si astazi in mlastinile din Egipt, Sicilia si inca cateva tari mai indepartate.
Oamenii taiau tulpina plantei in fasii foarte subtiri pe care le puneau unele peste altele si le indoiau in colt drept, apoi le bateau cu un ciocan pana erau drepte si foarte subtiri dupa care suprafata se netezea cu ajutorul unui instrument special facut din fildes. Pentru a nu atrage insectele si umiditatea papirusul era scufundat in cidru.
Papirusul s-a folosit in lume pana la mijlocul secolului al XI-lea.
In general papirusul era asezat in forma de sul, unele aveau chiar si 14 metri, latimea nu era foarte mare, doar 20 - 25 de centimetri. Aceste suluri erau taiate in bucati care formau foile cartilor.
Papirusul a disparut cu totul in secolul al XVI-lea, dupa ce se inventase deja hartia. O perioada destul de lunga papirusul a fost folosit in timp ce hartia deja era inventata, in special regii foloseau papirusul pentru a alcatui documente oficiale sau diplome."

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... -scris.php


12/11/08 11:56

   
fluflu
membru

Locatie: mures
Inregistat: 20/09/07
din ciclul "inventii si inventatori"

Ceasul cu pendul

In 1656, omul de stiinta german Christiaan Huygens, a creat primul ceas cu pendul. Desi s-a crezut de multe ori ca inventia ceasului cu pendul ii apartine lui Galileo Galilei, prin studii nenumarate s-a demonstrat ca nici unul din tipurile de ceas desenate de el nu au fost niciodata dezvoltate. Ceasul cu pendul lui Huygens avea o eroare de mai putin de un minut pe zi, la momentul respectiv fiind cel mai performant ceas. Prin imbunatatiri repetate aduse mecanismului de functionare a ceasului, Huygens a reusit sa il aduca la o eroare de mai putin de 10 secunde pe zi.

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... tori-1.php


_______________________________________
never regret something that once made you smile...

12/11/08 14:52

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Liftul pentru pasageri

"Inventia realizata in 1852 ii apartine americancei Elisha G. Otis. Pana la acel moment existau si se foloseau lifturi sub forma unor platforme deschise, fara pereti inconjuratori, dar acestea nu erau folosite pentru transportarea persoanelor de la un etaj la altul, ci numai in scopuri industriale (in fabrici, pe santiere, in mine) deoarece platformele nu inspirau oamenilor siguranta. In 1852 insa, Elisha G. Otis a demonstrat ca liftul poate fi sigur pentru transportul persoanelor daca este dotat cu anumite dispozitive ce ar preveni caderea acestuia in gol in cazul in care s-ar rupe cablul de sustinere. In 1861 tot ea a fost cea care a infiintat si o fabrica pentru realizarea lifturilor de pasageri, obtinand autorizatie pentru liftul ce functiona pe baza de aburi.
Treptat modelul ei a fost mult imbunatatit, atat din punct de vedere al modului de functionare (s-a trecut la functionarea pe principiul hidraulic in jurul anului 1870, ulterior spre finele secolului al IX- lea facandu-se trecerea la lifturile electrice), imbunatatit din punct de vedere al vitezei de urcare si coborare, dar mai ales din punct de vedere al aspectului."

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... tori-2.php


13/11/08 13:23

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Parasuta

    Inventata in Franta anului 1783 de Louis S. Lenormand, parasuta este dispozitivul realizat pentru intarzierea coborarii unui corp aflat in cadere. Daca initial ea a fost realizata din matase, acum in realizarea lor nu se foloseste decat nylon sau kevlar. Primele modele de parasute se deschideau in aer sub forma unei umbrele, fiind astfel ceva mai greu de manevrat in timpul zborului. Datorita acestui fapt, modelul initial a mai fost dezvoltat pe parcurs devenind tot mai performant si cu o forma dreptunghiulara, imitand intr-un fel intinderea unor aripi. Modelul traditional al parasutei permitea o coborare in aer de 5,5 metri pe secunda. La inceput, parasuta era folosita ca modalitate de salvare a oamenilor in timpul defectiunilor aparute la balon sau la avionul ce nu ar fi putut ateriza in siguranta. O data cu imbunatatirea modelului, sariturile cu parasuta au devenit un sport foarte popular (skydiving) si de ce nu, un hobby.

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... tori-2.php

Ultima modificare de tamarta4jc (13/11/08 14:51)


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

13/11/08 14:50

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Tetrafonul

Daca in jurul anului 1875 Bell si Edison au inventat telefonul, Clement Adler, un inginer francez ( creator si al primelor avioane), este inventatorul care a contribuit cel mai mult la perfectionarea noii tehnici de comunicare.
Ader a inventat un aparat, numit de el tetrafon, prin intermediul caruia intentiona sa transmita piese de teatru, acest rol i-a revenit putin mai tarziu radioului.

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... afonul.php


14/11/08 13:44

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Aparatul de aer conditionat

Inventia realizata in 1911 ii apartine americanului Willis Carrier.
Se pare ca pana prin jurul anului 1920, aparatele de aer conditionat erau destul de rar folosite si numai in industrie. Pentru prima data a fost folosit in industria textila. Ulterior s-a constatat deosebita sa importanta in industria farmaceutica si cea chimica unde controlul asupra umiditatii si temperaturii era necesar, acestea afectand procesele de fabricatie. Treptat aparatul de aer conditionat a fost adaptat la dimensiuni mai mici si a fost mult imbunatatit, el putand fi folosit pentru controlul temperaturii si umiditatii din casa.
Drept urmare a acestei dezvoltari si a gradului mare de folosire, in ziua de astazi, in statele dezvoltate, aparatele de aer conditionat sunt considerate ca si parte din intreaga constructie.


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

14/11/08 13:45

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Bicicleta

"Primul model de bicicleta din lume a fost creat de Karl Drais von Sauerbronn in 1816 in Germania. Acesta, a inventat modelul pentru a-l ajuta in turele sale de control, Sauerbronn fiind la vremea respectiva padurar. Doi ani mai tarziu, modelul sau a fost introdus in Anglia, aici suferind o serie de modificari ce aveau sa ii imbunatateasca atat aspectul si mai cu seama viteza de deplasare. Aceasta evolutie a modelului a condus la realizarea tricicletei (vehiculul cu trei roti) care s-a bucurat de un real succes mai ales in randul femeilor.
Modelul modern al bicicletei cu roti de dimensiuni aproape egale, cu pedale si cu lant a fost creat in 1884 si i-a apartinut englezului James Starley. Acest model a fost fabricat pentu prima data in Angli la Coventry.
Cu timpul, bicicletele au pierdut din admiratia oamenilor o data cu aparitia si dezvoltarea continua a automobilelor. In America insa, bicicletele au inceput sa fie la fel de indragite ca la inceput incepand cu 1970 cand au fost realizate cunoscutele ''mountain bikes''. Nu trebuie insa sa pierdem din vedere ca si in ziua de astazi, in multe locuri din lume, bicicleta ramane principalul mijloc de transport."

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... tori-1.php


17/11/08 13:20

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Benjamin Franklin (n. 17 ianuarie 1706, Boston - d. 17 aprilie 1790) este una dintre cele mai cunoscute personalităţi din istoria Statelor Unite, fiind diplomat, om de stiinţa, inventator, filozof, profesor şi om politic

Între 1736 şi 1751 a fost şeful poştei din Philadelphia. Înainte ca timbrele să fie folosite, o persoană când primea o scrisoare, trebuia să plătească. In 1753, Franklin a fost numit şeful poştei tuturor coloniilor, şi a schimbat sistemul de plată prin faptul că preţul trimiterii unei scrisori era în funcţie de greutate şi distanţă. A inventat şi un dispozitiv prin care putea să măsoare distanţa între doua oraşe. A mers pe toate drumurile principale cu o căruţă plină cu pietre, la fiecare milă, aruncau câte o piatră. Înainte, poşta era transportată de 2 ori iarna, dar Franklin a angajat mai mulţi poştaşi pentru ca poşta să fie transportată în fiecare săptămână. După 4 ani, guvernul Britanic a avut pentru prima dată profit în sistemul de poştă.

Benjamin Franklin a fost inventator toată viaţa lui. Cea mai faimoasă inventie era soba Franklin, care astfel avea un randament mai mare. Guvernatorul Pennsylvaniei i-a spus să o breveteze, dar Franklin a refuzat.

Când Franklin a auzit că un european a reuşit să stocheze electricitate în nişte tuburi speciale, a cumpărat nişte tuburi din acelea, şi-a construit un laborator în casa sa. A realizat multe experimente şi a publicat o carte despre electricitate. Pe principiile sale se bazează Teoria Electricităţii moderne. A trimis rezultatele experimentelor sale unor oameni de ştiinţă din Anglia şi Franţa, care au fost impresionaţi şi a fost ales membru al Royal Society în 1756 şi a primit "Copley Medal". În 1773 a fost ales ca unul din cei opt asociaţi străini ai Academiei Regale de Ştiinţe din Paris.

Franklin şi-a dat seama că fulgerul este o descărcare electrică din nori. În cartea sa a sugerat un experiment pentru a testa aceasta. Cu ajutorul fiului său William, Franklin a realizat acest experiment în 1752. Cei doi au mers într-un câmp în timpul unei furtuni, au înălţat un zmeu, şi au atras sarcina electrică cu ajutorul unei chei. Văzând o scânteie, teoria lui era demonstrată. Franklin era şi un om practic pe lângă un bun teoretician, inventând paratrăsnetul pentru a apăra clădirile de fulgere.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

17/11/08 15:00

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Gustave Eiffel

"Nascut in 1832 in Dijon, Gustave Eiffel a absolvit Ecole Centrale des Arts et Manufactures in 1855, in acelasi an cu prima editie a Expozitiei Mondiale gazduite de Paris. El a petrecut mai multi ani in sud-vestul Frantei, unde a supervizat lucrarile de constructie a marelui pod feroviar din Bordeaux, dupa care si-a inceput cariera de constructor, compania sa specializandu-se in constructii metalice. Cariera sa extraordinara are ca principale repere lucrarile la viaductul Porto peste raul Douro in 1876, viaductul Garabit in 1884, gara din Pesta in Ungaria, domul observatorului din Nisa, si ingenioasa structura a Statuii Libertatii. Activitatea sa a culminat in 1889 cu ridicarea turnului Eiffel.

Eiffel a construit sute de structuri metalice de toate tipurile, in multe colturi ale lumii. Podurile, si in special cele de cale ferata, au reprezentat domeniul preferat de activitate, dar el s-a facut cunoscut si pentru structurile sale metalice si instalatiile industriale. Cariera sa a fost marcata de un numar mare de cladiri de calitate, dintre care amintim cele doua constructii gemene ale viaductelor Porto si Garabit din regiunea franceza Cantal. La fel de importante sunt si alte structuri, in care domneste inventivitatea lui Eiffel, cum ar fi podurile portabile, vandute in intreaga lume, ingenioasa structura a Statuii Libertatii de la New York si bineinteles Turnul Eiffel."

http://www.robbybubble.ro/articles/gustave-eiffel.php


19/11/08 13:02

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Orologiul lui Dondi

In secolul al XV-lea, prin “orologiu” se intelegea orice fel de obiect de masurare a timpului.
O adevarata bijuterie pentru vremea sa, orologiul lui Dondi a reprezentat, timp de mai bine de 200 de ani, o veritabila atractie pentru Occidentul medieval.
Pe toata perioada secolelor XIV si XV, oamenii au venit de pretutindeni la Padova ca sa-i admire.
Acest orologiu indica nu numai ora si ziua, ci si pozitia zilnica a celor cinci plante cunoscute, precum si pe cele ale Soarelui si Lunii.
Intr-o vreme in care astrologia, astronomia si medicina erau inca strans legate, acest orologiu le permitea interpretilor sa determine influenta planetelor asupra oamenilor.

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... -dondi.php

Nava aeriana cu roti

Conceputa de un ofiter din marina de marfa, Ernest Bazin, aceasta nava aeriana era echipata cu o carma si cu o ancora, asemenea unui vas clasic.
Surprinzatoare sunt insa cele patru roti, prevazute cu aripioare, care permiteau (sau mai degraba ar fi trebuit sa permita), prin invartirea lor, inaintarea acestui balon, chiar si atunci cand nu batea vantul.
Din pacate, proiectul nu a reusit sa zboare nici macar o data.

http://www.robbybubble.ro/articles/inve ... iana-c.php


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

19/11/08 13:41

   
irlanda
membru

Locatie: bucuresti
Inregistat: 14/03/08
inventii si inventatori

1900 - 1910

Inventiile care astazi ni se par banale, au revolutionat epoca in care au aparut. Sa luam ca exemplu masina de spalat, care dateaza din 1901. Aceasta inventie care ar fi trebuit sa usureze considerabil munca gospodinelor din intreaga lume, nu a avut succesul scontat in momentul lansarii sale, mai ales pentru ca detergentul nu a fost inventat decat in 1916. Prima masina automatica realizata de compania Bendix, a venit sa spele onoarea inventatorilor din acest domeniu abia in 1937.

1901 a fost, fara doar si poate, un an fast pentru stiinta, pentru ca in acelasi an un electrician american a inventat aspiratorul, ce va fi comercializat mai tarziu de compania Hoover. Tot in 1901 barbatii au primit in dar primul aparat de ras, produs de Gillette.

In urmatorii doi ani au fost puse la punct noi tehnologii printre care telegrafia fara fir si primul zbor controlat din istorie, dus la bun sfarsit de fratii Wright.

In 1904 s-a constatat ca adaugand crom si nichel otelului acesta rezista mai bine la coroziune. Se nastea astfel otelul inoxidabil, care va fi utilizat in realizarea majoritatii obiectelor de uz casnic.

In 1905, cand Albert Einstein a descoperit relativitatea restransa (o teorie pe care putini au inteles-o in epoca), utilizarea novocainei in timpul interventiilor chirurgicale a sunat inceputul anesteziei. Pana atunci, chirurgii isi anesteziau pacientii dandu-le cateva inghitituri de whisky.

Mai tarziu, un canadian, Reginald Aubrey Fressenden, a pus la punct primul radio AM . O inovatie care, inaintea televiziunii, a adus o modificare importanta in felul in care oamenii isi petrec tipul liber.

In 1907, fratii Lumiere, care au inventat, de asemenea, cinematografia, au pus la punct fotografia color .

Automobilul exista inca de la inceputul secolului al XX-lea, dar Henry Ford a fost cel care a inaugurat aceasta industrie, in 1909, prin realizarea faimosului model T, disponibil la un pret de 250 $ intr-o vasta paleta de culori. Dar, Ford a inventat mai mult decat o simpla masina, el a pus la punct o intreaga linie tehnologica pe care o vor imita majoritatea uzinelor de masini din lume.

Nici Romania nu lipseste din istoria celor mai importante inventii ale primilor 10 de ani din secolul al XX-lea. Henri Coanda a realizat, in 1910, primul avion cu reactie, "Coanda-1910". Expus la cel de-al doilea Salon de aeronautica din Paris, avionul a fost ignorat de lumea stiintifica, dar a fost remarcat de inginerul francez Gustave Eiffel care i-a spus inventatorului roman:"Tinere, te-ai nascut cu 30 de ani, daca nu cu 50 de ani prea devreme". Profetice, cuvintele celebrului inginer francez s-au adeverit intocmai. Avionul cu reactie ce nu a impresionat in 1910, a devenit o realitate dupa 1950.

http://papirus_publishing.tripod.com/zvonistik/id1.html

Ultima modificare de irlanda (10/01/09 00:40)


22/11/08 03:50

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Augustin Maior (n. 22 august 1882, Reghin - d. 1963, Cluj) a fost un fizician, pedagog şi inventator român.
S-a născut la Reghin la 22 august 1882. Părinţii săi, Tereza (o femeie cu o educaţie deosebită) şi Gheorghe (învăţător şi apoi director al Şcolii primare româneşti din Reghin) au crescut cinci copii: Olivia, Augustin, Iuliu, Gheorghe şi Ana.
Augustin Maior a urmat primii ani de educaţie şcolară la Reghin, în limba germană: grădiniţa, şcoala primară şi secundară, Liceul Evanghelic German. Apoi a frecventat cursurile Liceului Piarist din Târgu Mureş şi ale Liceului Catolic din Budapesta, demonstrând, pe lângă uşurinţa de însuşire a limbilor străine, şi aptitudini dosebite în domeniul fizicii şi matematicii. A promovat examenul de Bacalaureat în anul 1900 după care, până în 1904, a urmat cursurile Facultăţii de Mecanică a Institutului Politehnic din Budapesta. În decusul anului 1905 a frecventat o serie de cursuri postuniversitare la universităţii renumite din Viena, München şi Göttingen, audiind mari personalităţi ştiinţifice ale vremii, ca D. Hilbert, H. Minkowski, F. Klein, C. Rünge, E. Riecke, L. Prandtl, E. Wiechert sau mai tinerii M. Born, L. Debyeand şi M. von Laue.
În luna noiembrie 1905 este angajat prin concurs inginer la Staţia Experimentală a Poştelor din Budapesta unde, în 1906, a reuşit să transmită simultan, pe o singură linie telefonică de 15 km, 5 convorbiri fără ca semnalele să interfereze. Fundamentele teoretice ale telefoniei multiple au fost publicate în 1907 în revista „Elektrotechnische Zeitschrift” şi apoi, în 1914, în lucrarea „The use of High-Frequency Alternating Currents in Telegraphy, Telephony and for Power Transmission” publicată în revista “The Electrician”.

http://ro.wikipedia.org/wiki/Augustin_Maior


11/12/08 20:09

   
irlanda
membru

Locatie: bucuresti
Inregistat: 14/03/08
Instrumente de scris

Pana de scris a fost folosita ca instrument de scris in jurul anului 500 i.h. Uscate si curatate, cele mai folosite pene erau cele de gasca, lebada sau curcan, intrucat tubul gros al penei mentinea cerneala, iar pana era usor de manuit. Varful penei era curatat de fulgi si ascutit cu un cutit, dupa care despicat, pentru a permite cerneliisa se prelinga uniform.

In ultimul milenium i. Hr., egiptenii au scris cu trestie si papura, ascutindu-le la varf. Ei foloseau tocuri de trestie pentru a aplica funinginea pe papirus

Vechii chinezi scriau folosind pensule din par de camila sau de soarece. La capatul unui bat se legau pamatufuri de par impregnate cu clei. Pentru operatiuni de mare finete pe matase, se foloseau pensule care aveau doar cateva fire de par lipite la capatul unei trestii goale. Toate cele peste 10.000 de caractere chinezesti au la baza doar 8 trasaturi de pensula.

Tocurile cu penite care se inmuiau in cerneala, ca cele folosite de scolari pana in 1960, erau compuse dintr-un betisor de lemn, suportul metalic al penitei si penita propriu-zisa care se pute inlocui. Primele penite erau din hotel. Penitele din zilele noastre au varful intarit cu metale dure, precum osmiumul sau platina.

http://www.robbybubble.ro/articles/inst ... -scris.php


10/01/09 00:42

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Japonezii au creat primul android femeie

Dupa ce au creat roboti, care sa ingrijeasca persoanele in varsta, altii, pe care studentii la medicina sa faca studii anatomice, japonezii revolutioneaza lumea inventicii cu primul android femeie. Repliee Q1, asa au "botezat-o" oamenii de stiinta care au creat-o, poate sa clipeasca si sa-si miste bratele ca oricare dintre noi. Pare chiar sa respire. Pentru stiinta, inventia este un succes, pentru altii - doar un pas spre dezumanizare.

Are piele din silicon si senzori de miscare

Robotul, care are infatisarea unei femei asiatice, pare a fi luat direct din cele mai bune filmele SF: invelisul androidului femeie nu mai este creat ca pana acum din material plastic, ci dintr-un silicon flexibil, care reda fidel textura pielii umane. Senzori si motorase ii permit lui Repliee sa se miste si sa reactioneze ca un om. Androidul a fost in asa fel creat incat sa si arate ca un om real. Desi pana acum Repliee nu poate sta decat jos, cercetatorii sunt increzatori ca cele 31 de dispozitive cu care este prevazuta in partea superioara a corpului, alimentati de un compresor cu aer, ii vor permite in curand sa si mearga. "Am creat multi alti roboti pana acum", a declarat profesorul Hiroshi Ishiguru de la Universitatea din Osaka, unul dintre "parintii" lui Repliee, "am realizat insa cat de important este aspectul lor exterior. Abia infatisarea umana ii confera unui robot veridicitate".

Candva ne va fi greu sa facem diferenta dintre o fiinta umana si un robot

"Intr-o buna zi, robotii ne vor face sa credem ca sunt intr-adevar fiinte umane", considera profesorul. Inaintea androidului femeie, Ishiguru a creat versiunea Repliee R1, un robot uman cu infatisarea unei fetite japoneze in varsta de cinci ani. La fel ca Q1, acesta era prevazut cu senzori ce ii permiteau sa se miste in diverse directii in functie de impulsurile primite din exterior. Miscarile robotului femeie sunt programate dupa cele ale unei femei japoneze, insa Repliee Q1 poate actiona si independent. Androidul poate chiar interactiona cu oamenii, raspunzand - potrivit lui Ishiguro - la atingere. Profesorul japonez crede, de asemenea, ca exista posibilitatea ca in scurt timp sa fie creati roboti umani intr-atat de performanti, incat sa fie de-a dreptul confundati, cel putin pentru zece minute, cu oameni reali.

Oamenii uita ca au de-a face doar cu o masinarie

Ceea ce trezeste temeri este insa faptul ca oamenii, care intra in contact cu Repliee, uita, potrivit unui studiu realizat de cercetatorii japonezi, ca au de a face, de fapt, cu un robot. "Se poate vedea cu ochiul liber ca Repliee este android, insa fara a constientiza, noi reactionam ca si cum ar fi vorba despre o femeie", a explicat Ishiguro.


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

16/01/09 10:52

   
maria_t
membru

Inregistat: 25/01/09
Injectia cu insulina – Nicolae Paulescu

Nicolae Paulescu, profesor de psihologie al Universitatii de Medicina si Farmacie din Bucuresti, este cel care a descoperit pentru prima oara, in 1921, insulina, hormonul secretat de pancreas, care regleaza metabolismul glucidelor, lipidelor, protidelor si mineralelor din organism. Paulescu este cel care a demonstrat eficienta acestei substante in reducerea hiperglicemiei si care a folosit insulina in tratarea diabetului. Descoperirea sa a salvat milioane de vieti.



Enciclopediile ii prezinta insa, la acest capitol, pe doi “eroi canadieni” Frederick Banting si Charles Best care, in 1922, aveau sa primeasca Premiul Nobel, in dauna lui Paulescu. Cei 30 de ani de munca si staruinta in laborator ai profesorului au fost furati de cei doi tineri canadieni, care luasera cunostinta de munca romanului din publicatiile vremii. In baza articolelor acestuia, ei au reusit sa izolelze insulina si sa o foloseasca in tratarea unui pacient. Cu 8 luni inainte, Paulescu publicase intr-o revista de specialitate belgiana rezultatele cercetarilor sale sub titlul “Recherches sur le rôle du pancréas dans l’assimilation nutritive”. Doar ca n-o numise insulina, ci pancreina. In 1916, pe cand se afla in stadiul final al cercetarii, trupele germane ocupasera Bucurestiul. A trebuit sa-si amane anuntarea rezultatelor definitive.

Gerovital – Ana Aslan

Medic roman specialist in gerontologie, academician din 1974 si director al Institutului National de Geriatrie si Gerontologie, Ana Aslan a evidentiat importanta procainei in ameliorarea tulburarilor distrofice legate de varsta, aplicand-o pe scara larga in clinica de geriatrie, sub numele de Gerovital sau vitamina H3. Produsul geriatric a fost preparat in anul 1952 si brevetat in peste 30 de tari. In acelasi an ia fiinta Institutul National de Geronto-Geriatrie „Dr. Ana Aslan”, primul institut de geriatrie din lume, model pentru tarile dezvoltate, prin asistenta clinica si cercetare.



„Ana Aslan” are, anual, mii de pacienti. Efectele terapiei Aslan asupra imbatranirii au convins inca de la inceput, aducand institutului pacienti cu nume celebre: Tito, de Gaulle, Pinochet, Chaplin, Claudia Cardinale, printese, conti si directori ai unor mari banci ale lumii. Renumele produselor “Aslan” a trecut si Oceanul, John Kennedy recurgand, pentru o afectiune a coloanei vertebrale, la un tratament la domiciliu cu “Gerovital”.


Vaccinul antiholeric – Ioan Cantacuzino

Ioan Cantacuzino, academician, medic, microbiolog, profesor universitar roman, fondator al scolii romanesti de imunologie si patologie experimentala, a desfasurat o bogata activitate de cercetare privind vibronul holeric si vaccinarea antiholerica. Pe baza cercetarilor desfasurate in aceasta directie, medicul a pus la punct o metoda de vaccinare antiholerica, numita “Metoda Cantacuzino”, folosita si astazi in tarile unde se mai semnaleaza cazuri de holera. Implicandu-se in studiul holerei, tifosului exantematic si tuberculozei, aduce contributii remarcabile. A creat notiunea de imunitate prin contact.



In campania din 1913 a condus prima vaccinare antiholerica masiva in focarele infectioase, cunoscuta in stiinta ca „Marea experienta romaneasca", care a salvat multe mii de vieti, si a initiat masurile de combatere a epidemiei de holera. In primul Razboi Mondial, in calitate de conducator al serviciilor sanitare militare si civile, a luat masurile de combatere a marii epidemii de tifos exantematic. Creeaza o serie de lucrari ca: descoperirea imunitatii celulare si umorale, sensibilitatea si lipsa de imunitate a organismului fata de scarlatina, studii cu renume mondial asupra holerei si vaccinoterapiei. Introduce vaccinul lui Calmette, iar în 1912 creeaza vaccinul antitific.

Stiloul – Petrache Poenaru

In anul 1821, braileanul Petrache Poenaru, pandur, creator al steagului Romaniei moderne, inginer, matematician, inventator si membru titular al Academiei Romane din 1870, a fost secretarul lui Tudor Vladimirescu in timpul revolutiei. Aceasta era o functie publica, activitatea lui fiind legata de pana si calimara. Poate ca si de aici i-a venit ideea conceperii primului stilou din lume. Desi dupa infrangerea lui Tudor Vladimirescu pandurii erau vanati si decapitati, Petrache Poenaru scapa, iar in 1826 primeste o bursa franceza si isi completeaza studiile la Ecole Polytechnique din Paris.



In 1827, la data de 25 mai, obtine Brevetul francez 3208 pentru "plume portable sans fin, qui s'alimente elle-même avec de l'encre" (condei portaret fara sfarsit, alimentandu-se el insusi cu cerneala). Aceasta inventie a revolutionat domeniul instrumentelor de scris, contribuind la crearea unui obiect folosit si in prezent de milioane de oameni. Tocul cu rezervor al lui Poenaru elimina zgarieturile de pe hartie si scurgerile nedorite de cerneala si propunea solutii pentru imbunatatirea partilor componente spre a asigura un debit constant de cerneala, precum si posibilitatea inlocuirii unor piese.



Alte inventii romanesti importante

1858 - Bucuresti - primul oras din lume iluminat cu petrol si prima rafinare a petrolului

1880 - Dumitru Vasescu - construieste automobilul cu motor cu aburi

1886 - Alexandru Ciurcu - construieste prima ambarcatiune cu reactie

1895 - D. Hurmuzescu - descopera electroscopul

1904 - Emil Racovita - fondatorul biospeologiei

1906, 18.03 - Traian Vuia - avionul cu tren de aterizare pe roti cu pneuri; cu “Vuia I” acesta reuseste prima decolare fara sa foloseasca nici un mijloc ajutator, numai cu aparate aflate la bord (în fapt, primul avion din istorie)

1906 - A.A. Beldiman - aparatul hidraulic cu dalta de percutie pentru sondaje adanci

1910 - Tache Brumarescu - masina de taiat sulf

1918 - Gogu Constantinescu - intemeiaza o noua stiinta: sonicitatea

1920 - Gheorghe Botezatu - a calculat traiectoriile posibile Pamant - Luna, folosite la pregatirea programelor “Apollo” (al caror parinte a fost sibianul Herman Oberth); el a fost si seful echipei de matematicieni care a lucrat la proiectul rachetei “Apollo” care a dus primul om pe Luna

1921 - Aurel Persu - automobilul fara diferential, cu motor în spate (de forma “picaturii de apa”)

1962 -  Ion Agarbiceanu - primul laser cu gaz (heliu-neon) cu radiatie infrarosie

http://www.descopera.ro/stiinta/4622348 ... -romanesti

Ultima modificare de maria_t (03/08/09 08:06)


_______________________________________
Binecuvântat să fie Domnul, care zilnic ne poartă povara, Dumnezeu, mântuirea noastră.

03/08/09 02:32

   
Andreea
membru

Locatie: Cluj-Napoca
Inregistat: 16/08/06
Primul microscop optic a fost realizat în Olanda de fraţii Hans şi Zacharias Jansen în anul 1590 . Aceştia erau postăvari şi au utilizat microscopul conceput de ei şi prevăzut cu 2 lentile, pentru examinarea fibrelor in diferite ţesături folosite la fabricarea postavurilor.

Primele cunoştinţe despre structura microscopică a organismelor au fost efectuate la plante de fizicianul Robert Hoock în anul 1665. El a perfecţionat microscopul fraţilor Jansen şi a examinat o felie subţire din plută, constatând că acesta este formată din mici compartimente sau cămăruţe pe care el le-a denumit celule (cella, cellula = cameră mică , compartiment ,cavitate ).
             
                                (Curs de citologie generală- Prof. Dr. Constantin Crăciun)

-va urma-

Ultima modificare de Andreea (30/10/10 10:43)


_______________________________________
His grace is enough!

30/10/10 10:42

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Bomboanele



Ideea gustului de dulce a fost descoperit pentru prima data de oamenii cavernelor care mancau miere. De-a lungul timpului, egiptenii, arabii si chinezii au preparat fructe si alune invelite in miere. In Europa, in Evul Mediu, costul ridicat al zaharului a facut ca bomboanele sa fie o delicatesa pe care si-o permiteau doar oamenii bogati.

Bomboanele din zahar topit au devenit cunoscute in secolul XVII in Anglia si in coloniile americane. Bomboanele se obtin simplu, prin dizolvarea zaharului in apa. Diferitele temperaturi de incalzire determina tipul de bomboane: temperaturile ridicate fac bomboanele tari, temperaturile medii fac bomboanele moi si temperaturile joase fac bomboanele care se mesteca (jeleurile).

Fabricarea dulciurilor s-a dezvoltat rapid ca industrie la inceputul secolului XIX prin descoperirea sucului dulce din sfecla. Fabricarea bomboanelor tari din menta sau dropsuri din lamaie a devenit foarte populara.


sursa: http://curcubeu.ro/index.php?artid=60


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

21/01/11 22:14

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Vata de zahar ars



Vata de zahar ars este facuta din zahar topit si tors intr-un fir subtire ca un fir de bumbac. A fost inventata in 1897 de William Morris si John Wharton, fabricanti de dulciuri din Tennessee, SUA. Ei au inventat un dispozitiv care topeste zaharul intr-o cupa care se invarte si care are niste gauri subtiri.

Dupa cum cupa se invarte, zaharul caramelizat este fortat sa iasa prin acele gauri rezultind un produs pufos care seamana cu bumbacul si care se topeste in gura.

sursa: http://curcubeu.ro/index.php?artid=60


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

21/01/11 22:19

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Inghetata



Primul desert inghetat a fost creat in Imperiul Roman pe timpul imparatului Nero. Era o combinatie intre zapada (isi trimitea scalvii sa aduca zapada din munti) si nectar, pulpa de fruct si miere.

O alta teorie este ca Marco Polo, un aventurier al secolului XIII, a adus in Europa recipiente de pastrare a ghetii spunand ca ele se folosesc in Asia de mii de ani. El a invatat de la chinezi metoda de a crea gheata si laptele inghetat. In 1700, guvernatorul Bladen din Maryland a servit inghetata oaspetilor sai. Cu timpul, recipientele de pastrare a ghetii, a laptelui inghetat si a serbetului s-au dezvoltat si inghetata a devenit o delicatesa la curtile Frantei si ale Angliei.

Prima masina comerciala de facut inghetata a fost inventata in Australia in 1855 iar producerea mecanizata a inghetatei a avut loc in anii 1880 si 1890. In 1899, August Gaulin a inventat omogenizatorul si crema de inghetata a devenit mai moale. In 1904, in America, un vanzator de napolitane a creat suportul din napolitana pentru inghetata. In 1919, tot in America, a aparut prima inghetata invelita in ciocolata si in 1920 prima inghetata pe bat.

Guma de mestecat



Cand au dezgropat obiecte preistorice, arheologii au descoperit bucati intregi de rasina de copaci mestecata. Se poate spune ca oamenii din antichitate au fost adevaratii inventatori ai gumei de mestecat.

Guma de mestecat se presupune ca era utila la curatarea dintilor si pentru a reimprospata respiratia. Vechii greci mestecau Eastiche o guma de mestecat facuta din rasina unui copac care crestea in Turcia si Grecia. Vechii maya mestecau Ahicle care era seva de la copacul Yapodilla Indienii nord-americani mestecau seva de la molid iar locuitorii timpurii ai Americii mestecau guma facuta din seva de molid si ceara de albine.


In 1848, John B. Curtis a facut si a vandut prima guma de mestecat comerciala numita ytarea principala a gumei pure de molid- (state of mine pure spruce gum). In 1850, Curtis a inceput sa vanda guma cu aroma de parafina care a devenit mai populara decat guma din molid. In 28 decembrie 1869, William Finley a devenit prima persoana care a brevetat guma de mestecat. In 1871, Thomas Adams a brevetat prima masina de fabricat guma de mestecat. In 1880, John Colan a inventat o cale pentru ca guma de mestecat sa aiba un gust mai bun chiar dupa o lunga perioada de timp de mestecat.

In 1888, guma de mestecat a lui Adams, numita Tutti-Frutti, a devenit cea mai bine vanduta guma de mestecat dintr-un tonomat. Tonomatul era localizat intr-o statie de metrou in New York. In 1914 a fost creata guma Wrigley Doublemint. In 1928 Walter Diemer a inventat guma roz de succes Dubble Bubble (baloane duble), o guma foarte elastica. Aceasta guma a fost roz din intamplare, pentru ca asta era culoarea pe care a avut-o la indemana firma Fleer Chewing Gum Company la care lucra Walter Diemer. Multe tipuri de gume de mestecat au fost inventate de farmacisti, chimisti si doctori, dar Walter Diemer era contabil.

sursa: http://curcubeu.ro/index.php?artid=60


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

22/01/11 15:05

   
Pagini:  1 2    



Felicitari Craciun, Felicitari cu ocazia Craciunului si Anului Nou, Felicitari electronice de sarbatori, Felicitari cu mesaj crestin Nasterea Domnului, Mesaje sarbatori de iarna, Urari de Anul nou, Urari sarbatori
felicitari electronice mesaj inviere felicitari sfintele pasti felicitare online pentru pasti felicitari crestine cu mesaj din Biblie felicitare cu mesaj de inviere felicitare cu mesaj de inviere felicitare crestina verset biblic inviere
Mergeti la
Powered by PunBB
© Copyright '02-'04 Rickard Andersson




© 2005-2018 TANARCRESTIN.net