TANARCRESTIN.net
 




Forum | Regulament | Cautare | Inregistrare | Login

Nu esti conectat.

tcForum/Educatie si scoala/Cunoaste-ti copilul Moderat de antonela, feedback  
Autor
Mesaje Pagini:  1 2
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Ca sa poti educa un copil consider ca mai intai trebuie sa-l cunosti. Va prezint cateva teste de personalitate pe care le puteti aplica copiilor. Sper sa va placa!:)

Testul "Familia mea". Cu ajutorul acestui test putem descoperi relatiile pe care copilul le are cu membrii familiei, sentimentele reale si sincere pe care acesta le impartaseste fata de cei apropiati, precum si de relatiile care exista intre ceilalti membrii ai familiei si felul in care acestea il afecteaza pe copil.

Pentru efectuarea acestui test ii vom da copilului o foaie de hartie si creioane colorate si il vom ruga sa ii deseneze pe membrii familiei. Acest desen va trebui sa il reprezinte si pe copil. Este important sa ii oferim copilului creioane colorate si nu un singur creion deoarece el va pune accent pe detalii, acestea dandu-ne indicii despre modul in care membrii familiei sunt perceputi de catre copil.

Copilului i se va acorda timpul necesar pentru a executa desenul si va fi rugat sa anunte el singur momentul in care acesta este gata. De obicei, copilul se va reprezenta in centrul familiei, inconjurat de membrii acesteia simbolizand astfel faptul ca el se simte protejat in sanul familiei.
Daca reprezentarea copilului in desen va fi facuta la o anumita distanta de ceilalti membrii ai familiei putem deduce ca acesta nu se simte integrat in propria familie. Daca copilul deseneaza membrii familiei la marimi diferite vom interpreta acest lucru prin faptul ca unii sunt mai importanti pentru el decat ceilalti. Parintii vor fi oricum reprezentati la o alta dimensiune fata de copii.

Asezarea membrilor familiei in pagina este la fel de importanta, acestia putand fi reprezentati in planuri diferite. Exista un fel de departajare intre cei situati pe diverse planuri (unii membrii pot fi desenati mai sus pe pagina fata de altii).

La fel de importanta este si distanta intre personajele reprezentate. O distanta prea mare intre doi sau mai multi membrii poate simboliza o familie dezbinata. Uneori este posibil ca copilul sa-si deseneze parintii si fratii/surorile tinandu-se de mana, suprapunand in desen mainile acestora- acest lucru reprezinta o familie unita.

Exista posibilitatea ca uneori copilul sa emita reprezentarea unui membru al familiei. De exemplu, pe tata sau un frate plecat de mult timp, iar acest lucru trebuie interpretat ca fiind un mecanism de aparare al copilului fata de o persoana care ar putea fi agresiva cu copilul sau care nu se implica in activitatile familiei impreuna cu copilul.

De o importanta majora sunt si detaliile pe care copilul le deseneaza la un anumit personaj. Aceste detalii simbolizeaza apropierea afectiva si importanta pe care copilul o acorda membrului respectiv. Contrar acestui lucru, o reprezentare simpla, fara prea multe detalii denota departarea pe care copilul o resimte fata de personajul respectiv.

Pe langa testul familia mea, care are o importanta deosebita in observarea relatiilor intrafamiliale mai exista si alte teste proiective care pot evalua personalitatea copilului si anume, testul arborelui si testul omuletului.

Acest test ofera informatii foarte importante despre copil, despre usurinta sau dificultatea acestuia de adaptare, despre felul in care el comunica, relationeaza si evolueaza.

Omuletul reprezinta de fapt, imaginea proprie, eul copilului. In cadrul acestui test, copilul va fi rugat sa deseneze un omulet, iar acesta va fi tentat sa se reprezinte pe sine. In majoritatea cazurilor, fetitele vor reprezenta o persoana de sex feminin, iar baietii o persoana de sex masculin.

Copilului i se vor oferi de asemenea, creioane colorate pentru a putea puncta detaliile. El va decora personajul respectiv si il va completa cu diverse elemente- sursa foarte importanta de informatii despre propria personalitate.

Plasamentul desenului in pagina are o importanta deosebita deoarece simbolizeaza locul in care copilul se plaseaza in mediul sau.
In partea de sus a paginii- nu are o baza solida sau nu isi da seama unde se afla exact.
In centrul paginii-insecuritate
In partea stanga a paginii- orientare spre sine, tendinta de a fi impulsiv, accentul este pus mai mult spre trecut.
In partea dreapta a paginii- orientare spre mediul inconjurator.
In coltul din stanga sus a paginii- tendinta catre imaginar, frica de experiente noi, anxietate.
Sub mijlocul paginii-nesiguranta, tendinta spre stari depresive.
Deasupra mijlocului paginii- tendinta spre o lume imaginara.
Fata. In reprezentarea fetei personajului respectiv, putem sa deducem starea de spirit a copilului. Ea este fatada pe care acesta o prezinta celor din jur. La fel de important este si momentul in care copilul deseneaza aceasta parte a corpului. Daca o deseneaza la urma acest lucru poate simboliza unele dificultati pe care copilul le are in cadrul relatiilor sale sociale.
Accentuarea detaliilor fetei- interes si preocupare fata de aparentele exterioare si relatiile sociale.
Omiterea sau desenarea "palida"a fetei- timiditate, anxietate, evitarea relationarii sociale.
O frunte incruntata- posibile aspiratii intelectuale.

Gura. Gura personajului respectiv are si o relevanta majora in cadrul acestui test.
Buzele accentuate- dependenta copilului fata de cei din jur.
Omiterea detaliilor gurii (sau chiar omiterea acesteia)- posibile sentimente de culpabilitate, respingerea nevoii de afectiune.
O gura mica- posibila negare a nevoilor de dependenta.
O gura mare, cu colturile in sus- tendinta de a prezenta celor din jur un personaj acceptabil care sa mascheze pe unul mai putin acceptabil.
Desenarea unei crestaturi a buzelor- agresivitate, furie.

Bratele reprezinta relatiile fata de ceilalti, respingerea sau acceptarea anumitor persoane, exprimarea furiei, apararea eului.
Brate scurte- ambitia lipseste, slabiciune.
Brate lungi- dorinta de succes, persoana ambitioasa.
Brate asezate la spate- sentimente de culpabilitate.
Brate larg deschise- dorinta de putere.
Brate indoite- suspiciune si ostilitate.
Brate subtiri- slabiciune si sentimente de inutilitate.

Picioarele. Picioarele persoanjului sunt de asemenea importante, in special labele picioarelor deoarece sunt un indiciu al autonomiei.
Labele picioarelor foarte mici- dependenta fata de ceilalti.
Labele picioarelor foarte mari- nevoia de independenta.
Labele picioarelor omise- lipsa de autonomie.

Degetele. Degetele trebuie avute si ele in vedere in analizarea desenului.
Degete mari si ascutite- agresiune si ostilitate
Degete inclestate- suprimarea impulsurilor agresive
Degete ca un ciorchine- slabe abilitati manuale
O mana cu mai mult de cinci degete- ambitie foarte puternica.

sursa: http://www.ifeel.ro/


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

20/05/09 14:26

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Va prezint cateva desene de-ale elevilor mei la Testul familiei:



In acest desen puteti observa ca din toti membrii familiei, doar mama este desenata mai la dreapta. Am sa va spun de ce a desenat asa copilul. Pentru ca mama e plecata pana in septembrie in Italia, deci ea nu este aproape de ceilalti.Copilul ii simte lipsa.




In acest desen, copilul lispeste din desen. Se poate interpreta astfel: cred ca nu i se acorda foarte multa atentie in familie, deoarece parintii sunt preocupati de ceilalti 2 copii, considerand ca el se descurca.E adevarat ca este un copil capabil, descurcaret si nu are nevoie de ajutor la teme, dar totusi ...copilul simte...

Ultima modificare de antonela (23/05/09 12:08)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

23/05/09 12:08

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Fiecare varsta are caracteristicile ei. Iata caracteristicile specifice perioadei 0-3 ani:

Nou nascut si sugar (0-1 an)

- dependenta totala de persoana care il ingrijeste;
- dezvoltarea sentimentului de atasament fata de parinte;
- nu face distinctia intre sine si lume in primele luni;
- imita expresiile emotionale pe care le observa la parinti sau la alte persoane  apropiate;
- manifesta teama sau neliniste in absenta persoanelor apropiate (anxietate de separare);
- comunica prin plans nevoile fiziologice si emotionale;
- are tendinta continua de explorare (ex. merge in patru labe prin camera, ia diferite obiecte in mana, le introduce in gura etc.)

Copilaria timpurie (1-3 ani)

- exploreaza mediul;
- actioneaza spontan, necontrolat;
- gandeste intr-o maniera concreta;
- apar primele abilitati de interactiune cu copiii;
- incepe sa perceapa relatia cauza- efect referitor la ceea ce se intampla (ex. daca inchide usa nu se mai aude atat de tare zgomotul);
- se enerveaza foarte usor atunci cand nu obtine ceea ce doreste (ex. ii este dificil sa accepte ca parintele nu ii poate cumpara inghetata acum);
- neliniste/teama in absenta parintilor sau a unor persoane apropiate;
- hiperactivitate- exploreaza continuu mediul si solicita parintele sa participe la jocurile lui;
- manifesta gelozie fata de cei care sunt in centrul atentiei parintelui la un moment dat.

Ultima modificare de antonela (29/05/09 15:03)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

29/05/09 15:02

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Va prezint cateva jocuri pentru a va cunoaste mai bine copiii:





sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (28/07/09 14:50)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

01/06/09 21:19

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
** Cine sunt eu ?

Oamenii de care îmi pasă cel mai mult în viaţă  sunt………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mă simt mândru de mine când……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Sunt o persoană plăcută pentru-că…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Oamenii pe care îi admir cel mai mult în viaţă………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Calităţile pe care le admir cel mai mult sunt………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Două din cele mai remarcabile calităţi ale mele sunt………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le-am făcut vreodată a fost………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Cu ce altă fiinţă te-ai asemăna, dacă n-ai fi om…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

** Deseneaza chipul tau in doua ipostaze!


sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (28/07/09 14:51)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

11/06/09 20:11

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Blazonul meu




•    Cea mai mare realizare a mea de până acum
•    Ce-mi place mai mult la familia mea
•    Ce preţuiesc cel mai mult
•    Ce vreau să îmbunătăţesc la mine
•    Dacă ar fi să mor ce aş vrea să-şi amintească oamenii despre mine
•    Ce-i place sexului opus cel mai mult la mine

sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (28/07/09 14:51)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

12/06/09 13:49

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Joc: EU




sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (28/07/09 14:51)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

14/06/09 19:35

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Familia mea

Desenează în copac membrii familiei tale , pune-le numele  şi scrie sub fiecare chip relaţia care există între tine şi chipul desenat.



sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (26/06/09 14:13)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

20/06/09 12:47

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Cateva exercitii pentru dezvoltarea creativitatii


*Motivează alegerea

Dacă aş fi animal, aş fi....................pentru că.........................
Dacă aş fi plantă, aş fi...................pentru că..........................


*Joc de cuvinte

·să scrie cât mai multe cuvinte care încep sau se termină cu o literă oarecare, în timp limitat ;

·să se formeze şiruri de cuvinte prin adăugarea în faţa sau în spatele silabei date, alte silabe sau litere pentru a obţine cuvinte noi; (exemplu: re, rece, trece, trecere, petrecere);

·să se alcătuiască propoziţii cu cuvinte care încep cu aceeaşi literă; (exemplu: Picioarele pădurarului Pavel păşesc peste pârâu pe punte);

·asociaţii de cuvinte-se desfăşoară oral: se dă un şir de cuvinte, iar copiii trebuie să găsească pentru fiecare cel puţin un corespondent potrivit; (exemplu: soare-vacanţă,nisip, caniculă);

*Obiecte neobişnuite:

·Cu ce poţi asemăna desenele următoare?


sursa: www.didactic.ro

Ultima modificare de antonela (26/06/09 14:22)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

26/06/09 14:22

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Dezvoltarea copilului-0 - 6 luni

La ce sa ne asteptam:

*Copiii plang

Nevoi:

Dragoste si ingrijire bazala. (Un copil de aceasta varsta nu poate fi rasfatat de prea multa dragoste.)
Hrana
Sarutari
Schimbarea regulata a scutecelor
Schimbarea privelistii .

Parintii au nevoie de:

Timp liber
Somn

Probleme speciale:

Copil agitat


6 luni

La ce sa ne asteptam:

Copilul e mereu în miscare
Joc favorit: arunca jucariile
Duce la gura si pune totul în gura

Nevoi:

Ca si în stadiul anterior
Protectie (Nu lasati niciodata copilul nesupravegheat. Copiii se rostogolesc de pe pat, rastoarna mesele. Daca copilul nu se afla pe podea, tineti o mâna pe el. Tineti departe lucrurile mici .)

Disciplina:

Luati lucrurile de langa copil sau luati copilul de langa ele.
Cuvantul "NU" trebuie utilizat cu masura si blandete.


sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html

Ultima modificare de antonela (01/07/09 11:36)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

01/07/09 11:32

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
9 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Copilul prinde si trage
    *Nu detine conceptul de proprietate
    *Orice e o jucarie
    *Inca pune lucrurile in gura

Nevoi:

    *Mediu adaptat copilului (inlaturarea tuturor factorilor de pericol: obiecte taioase, prize, otravuri, medicamente, etc.)
    *Supraveghere atenta

Disciplina:

    *Disciplinare prin mutarea copilului departe de problema sau indepartarea problemei de copil
    *Utilizati cuvantul "nu" cu o fermitate blanda

Probleme speciale:

    *Teama de separare. Copilului ii e frica sa nu fie lasat ; se trezeste noaptea .


1 an

La ce sa ne asteptam:

    *Copilul are nevoie sa exploreze si este prezent peste tot
    *Copilul trebuie sa atinga si sa guste tot ceea ce e nou
    *Ii place sa rupa hartii si sa smulga plante pentru a vedea ce se intampla
    *Ii place sa arunce mancarea pe podea pentru a vedea ce se intampla
    *Vrea sa manance ceea ce mananca si ceilalti

Nevoi:

    *Multe imbratisari
    *Mediu sigur
    *Limite ferme
    *Somn suficient
    *Mancare hranitoare

Disciplina:

    *Cea mai buna metoda de disciplinare este distragerea si o voce ferma
    *Pedeapsa fizica nu e inteleasa de copil
    *Indepartati copilul de langa problema sau problema de langa copil

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

03/07/09 21:49

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
15 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Ii place sa puna lucrurile si sa le ia din nou
    *Vrea sa se hraneasca singur dar poate mânca doar cu degetele
    *Doarme o singura data pe zi , de obicei dupa-amiaza
    *Merge usor la culcare
    *Poate începe sa muste. Aparitia dintilor il face sa se simta bine muscand
     Nu întelege cuvintele "sa nu"

Nevoi:

    *Supraveghere atenta din privire
    *Corectari blande
    *Incurajari

Disciplina:

    *Pentru a-l opri , mutati-l
    *Tipand la el sau lovindu-l nu-l veti invata sa "NU"
    *Nu va asteptati ca copilul sa se supuna , desi intelege mult din ce-i spuneti .


18 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Inca e prezent peste tot
    *Incepe sa se catere
    *Are nevoie de jucarii pe care sa le traga (tarasca) si jucarii dragute pe care sa le stranga in brate si langa care sa se cuibareasca
    *Poate bea singur dintr-o cana dar varsa pe jos mereu
    *Poate umple lingura dar nu o poate duce in gura
    *Refuza sa-i lase pe parinti sa-l hraneasca
    *Se supara usor
    *Se trezeste noaptea
    *Poate sa-si scoata hainele si papucii si prefera sa nu fie imbracat
    *Nu se supune adesea
    *Fuge de parinti
    *Incep crizele
    *Refuza sa coopereze fie spunand "nu" fie fugind

Nevoi:

    *Cateva reguli sunt necesare dar copilul le uita pe toate cele vechi cand apare una noua
    *Folositi blandetea pentru a-l corecta sau veti avea un copil de 3 ani foarte anxios sau foarte neascultator

Disciplina:

    *Pentru a-l corecta: tineti-i mâinile, vorbiti-i clar, folositi aceleasi cuvinte pentru fiecare regula
    *Pastrati bataia pentru situatiile periculoase fizic; o palma e suficienta pentru a atrage atentia copilului
    *Laudati copilul cand face lucruri care va plac

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

07/07/09 12:49

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
21 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Poate tine bine o ceasca dar varsa mereu
    *Vrea sa impinga carutul
    *Ii place sa fuga fara papuci sau haine
    *Poate spune de ce are nevoie
    *Comportamentul sau incepe sa se inrautateasca
    *Cere lucruri ("ACUM !")
    *Muscatul poate fi o problema

Nevoi:

    *Mai multa dragoste

Disciplina:

    *Cea mai eficienta metoda e separarea. Indepartati copilul de o situatie negativa sau lasati copilul sa stea pe un scaun de "Pedeapsa" (4 minute) când e neascultator.
   

Situatii speciale:

    *Copilul e agitat , nu manânca , nu doarme , nu se joaca ? Luati-i temperatura. Probabil se simte rau.


2 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Ii place sa scoata totul din sertare si dulapuri
    *Poate tine un pahar intr-o mana dar are inca dificultati cu lingura
    *Nu mai este interesat de mincare si mananca prost
    *Isi pierde timpul, se joaca si refuza sa vina la ora de masa
    *Participa la imbracat punandu-si mainile si picioarele in "gauri"
    *Intreaba "Ce e asta?"
    *Se refera la el folosindu-si numele
    *ii place sa mearga afara
    *Culege tot ce vede
    *Cand e presat fuge de parinti
    *Poate fi gata sa foloseasca toaleta dar nu are controlul adecvat pentru inca un an.
    *Crizele - când e frustrat sau obosit - sunt un comportament obisnuit
    *Isi cheama parintii dupa ce e pus în pat
    *Are nevoie de ritualuri de culcare pentru a merge la culcare.
    *Face ritualuri din orice
    *Vrea sa aiba propriile decizii

Nevoi:

    *Parintii trebuie sa fie mai destepti (smecheri) decat micutul de 2 ani, dar nu mai duri sau mai lipsiti de control decat copilul
    *Copilul are nevoie sa poata face alegeri limitate: "Asta...sau..". Nu îl întrebati daca vrea sa faca ceea ce trebuie sa faca oricum.
    *Invatati-l numele adevarat al tuturor partilor corpului sau.

Disciplina:

    *Intelegeti lucrurile din punctul de vedere al copilului si apoi ajutati-l sa se adapteze la cerinte
    *Separarea (Time out) e cea mai buna metoda
    *Lucrati pe rand la cate un lucru
    *Nu va comportati ca si cum ati fi de varsta sa
    *Motto-ul parintilor: "Nu va fi mereu asa."

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

08/07/09 12:47

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
2 ani si 6 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Este Epoca Conflictelor
    *Copilul nu e niciodata sigur daca vrea sa fie independent sau sa actioneze singur ("Eu fac", "eu singur", "nu, nu, nu") sau daca vrea sa fie dependent si tratat ca un copil ("tine-ma , imbratiseaza-ma" , "ai grija de mine" , "ajuta-ma")
    *Parintii nu stiu niciodata la ce sa se astepte
    *Crizele devin mai frecvente si sunt folosite pentru a atrage atentia si a obtine controlul
    *Copilul vrea aceeasi mâncare tot timpul
    *Refuza orice schimbare
    *Spune "nu" chiar si cand vrea sa insemne "da"
    *Incepe sa se balbaie sau se gangaveasca
    *Se masturbeaza frecvent
    *Vrea sa fie tratat ca un copil cand e obosit
    *Copilul tocmai incepe sa invete regulile si isi spune singur "nu, nu" in timp ce le incalca

Nevoi:

    *Rabdare
    *Blândete
    *Fermitate din partea parintilor

Disciplina:

    *E o perioada in care apelarea la pedepse fizice e usoara dar acestea nu vor ajuta ; comportamentul nedorit al copilului se va inrautati.
    *In locul bataii permanente , invatati sa ignorati comportamentul rau si sa nu-i dati atentie ori de câte ori e posibil
    *Mutati copilul cand e necesar
    *Separarea e utila si pentru copil si pentru parinte. (Time Out)
    *Evita luptele nefolositoare pentru putere
    *Parintii au nevoie zilnic de timp liber pentru a se relaxa si a-si reinnoi rezervele de rabdare
    *Când lucrurile devin nebunesti , parintele are nevoie sa petreaca un timp singur in baie pentru a se calma inainte de a se descurca cu "micul monstru"
    *Motto-ul parintilor: "Si asta va trece."


3 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Ii place sa faca lucrurile de unul singur
    *Isi poate desface nasturii si se poate dezbraca singur
    *Nu stie care e fata si care spatele si nu stie care papuc vine carui picior dar nu îi pasa
    *Expresia favorita este "Totul singur" dar plange usor când nu poate sa faca ce doreste
    *Doreste sa-si ajute parintii sa faca diverse lucruri
    *Refuza sa dea si sa tina mana parintelui chiar daca trebuie
    *In magazine prefera sa mearga decat sa stea in carut
    *Dezvolta frici si fobii bruste
    *Rezista fara sa doarma dar are nevoie de somn
    *Rezista sa se tina dar tot mai face pe el

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

09/07/09 12:23

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
3 ani si 6 luni

La ce sa ne asteptam:

    *Copilul se vaicareste adesea
    *Poate incepe sa se balbaie sau sa se gangaveasca cand e suparat sau provocat
    *Scobitul in nas , rosul unghiilor , suptul degetului ating apogeul
    *Invata sa scuipe
    *Propozitiile preferate sunt "Nu te uita", "Nu rade", "Nu vorbi" pe care le foloseste fata de parinti
    *Apar prietenii imaginari

Nevoi:

    *Rabdare
    *Timp pentru a creste. Amintiti-va , un copil de 3 ani e un bebe care arata ca un copil. Nu-l fortati sa fie mai mare decât poate fi.
    *Un mediu permisiv

Disciplina:

    *Copilul vrea sa fie bun
    *Spuneti-i copilului ce asteptati de la el si de ce anume înainte ca el sa întrebe sau sa se poarte prost
    *Are nevoie de sinceritate din partea parintilor
    *Daca greselile copilului sunt tratate ca si crimele , copilul va dezvolta tulburari emotionale
    *Aratati-i copilului cum sa se perfectioneze , cum sa-si imbunatateasca comportamentul

4 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Este exuberant si rebel
    *Vorbeste bine
    *Spune minciuni nerusinate
    *Este foarte incapatanat
    *Vorbeste mereu si amesteca realitatea cu imaginarul
    *Intreaba "de ce?" pentru a se certa
    *Este autoritar , obraznic si sfidator:"Nu vreau"
    *Refuza sa doarma dar adoarme pe la 17.30 , fiind gata de a sta treaz toata noaptea
    *Nascoceste tot felul de lucruri pentru a evita sa se culce
    *Noaptea este predispus la cosmaruri
    *Se poate imbraca si dezbraca singur cu putin ajutor
    *Mananca prea repede sau deloc
    *Daca a fost antrenat se poate spala singur pe maini , fata si pe dinti
    *Fuge de adulti si refuza sa fie tinut de mana
    *Se joaca de-a doctorul , scoala cu alti copii si are nevoie de informatii sincere despre corpul lui
    *Un copil agitat are nevoie de exercitii si apoi de odihna
    *Cand e emotionat are nevoie sa faca pipi
    *Când e stresat îl va durea stomacul

Nevoi:

    *Oportunitati sociale.
    *Grupuri mici de joaca
    *Ajutor pentru jocurile "de-a"
    *Materiale artistice pentru exprimarea creativa
    *Toleranta
    *Parinti cu simtul umorului

Disciplina:

    *Nu va certati cu un copil de 4 ani.
    *Vorbiti mai putin decât copilul
    *Nu-l întrebati daca a facut ceva. Il veti invata sa minta.
    *Invatati-l consecintele comportamentelor negative; apoi , când greseste , aplicati consecintele pe care i le-ati prezentat.
    *Fiti foarte consistent si copilul va invata sa isi controleze propriul comportament
    *Desi pare o varsta înaintata, copilul tot se mai poarta ca un bebe cand e obosit sau stresat
    *Imbratisati-l si pupati-l mult , chiar daca trebuie sa fugiti dupa el pentru a-l prinde

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

10/07/09 14:26

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
5 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Isi poate asuma responsabilitatea toaletei
    *Vrea sa-si lege sireturile
    *Se poate imbraca cu indemanare
    *Poate traversa strada in siguranta
    *Are nevoie sa ofere ajutor la treaba din casa
    *Investigheaza totul - chiar si focul
    *Mananca mult mai ca niciodata
    *Cand se joaca inventeaza reguli pe care le respecta

Nevoi:

    *Mult somn (fara atipiri sau somn diurn)
    *Mancare buna (nu inlocuitori)
    *Multe exercitii (consum TV limitat)
    *Atentie acordata comportamentelor pozitive
    *Antrenament pentru cooperare

Disciplina:

    *Privilegiile trebuie asociate responsabilitatilor
    *Consecintele comportamentelor negative trebuie sa fie clare pentru copil inainte de a se comporta prost

6 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Este independent , un adevarat "stie tot"
    *E obsedat de reguli
    *E în permanenta miscare , mai ales la masa
    *Rar isi termina mancarea si nu are maniere de a sta la masa
    *Mereu in miscare dar stangaci; poate fugi drept intr-un perete sau se poate impiedica de umbra unui copil
    *Flecareste pentru a-i lasa pe adulti sa afle ca el stie regulile
    *Poate avea crize din nou
    *Cel mai rau comportament il are cand se afla cu mama sa (se simte destul de in siguranta sa-si exprime si aceasta latura negativa)

Nevoi:

    *Responsabilitatea de a avea grija de el insusi ; uraste sa fie tratat ca un copil

Disciplina:

    *Copilul se poarta cel mai bine cu tatal sau. E mai bine ca tatal sa fie lasat sa aiba grija de momentele dificile ca mesele , baia , culcarea.
    *Specificati clar si consistent asteptarile fata de copil

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

11/07/09 12:41

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
7 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Se plange mereu
    *Majoritatea copiilor gandesc ca au fost adoptati, chiar daca nu au fost.
    *Se gandesc numai la joaca.
    *Sunt preocupati de ceea ce gandesc altii despre ei

Nevoi:

    *Sa fie ascultati fara a li se rezolva problemele
    *Sa fie incurajati sa-si rezolve problemele
    *Nu reactionati exagerat fata de copil

Disciplina:

    *Bunatate ferma
    *Evitati sa fiti manipulat
    *Nu cedati in fata dramatizarilor lor impresionabile si exagerate
    *Fiti rabdator si incurajati-l cu orice ocazie

8 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Cere atentie din partea parintilor dar ar vrea ca parintii sa gandeasca la fel ca si ceilalti copii
    *Exagerat de sensibili la aprobarea si dezaprobarea parintilor
    *Se lupta adesea cu mama
    *Vede orice situatie in maniera "alb - negru"
    *Crede ca toate regulile sunt "albe sau negre" si are probleme jucandu-se cu egalii
    *Baietii vor sa se joace cu baietii si fetele cu fetele
    *Pot plange cand sunt obositi si au dureri de stomac cand sunt ingrijorati

Nevoi:

    *Recunoastere
    *Incurajare
    *Organizare
    *Tehnici de reducere a stresului

Disciplina:

    *Dati foarte multa atentie comportamentului pozitiv
    *Descrieti comportamentul dorit
    *Nu va certati cu el
    *Regulile trebuie sa fie consistente

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

12/07/09 14:11

   
Lina93
membru

Locatie: Moldova
Inregistat: 17/05/09
Multumim mult,mult pentru sfaturi si invataturi cit si pentru informatiiile acordate!Fii binecuvintata!

_______________________________________
Venirea Domnului este aproape!

12/07/09 20:33

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Amin! Multumesc mult pentru aprecieri! Sa va fie de folos! :)

_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

12/07/09 21:20

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
9 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Prietenii sunt mai importanti decât mama
    *Devine rebel in multe directii si in privinta ordinii
    *Crede ca toti adultii sunt prosti

Nevoi:

    *Abilitati de cooperare
    *Ocazia de a-si spune lor insisi ce sa faca

Disciplina:

    *Evitati sa fiti prea autoritar cu el
    *Incurajati independenta si cooperarea

10 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Este ea mai docila varsta
    *Accepta dorintele parintilor si se supune în general
    *Vede regulile ca fiind flexibile si isi gaseste scuze pentru toate comportamentele gresite
    *Cere ca prietenii sa isi tina promisiunile

Nevoi:

    *Spatiu
    *Oportunitati de a lua decizii
    *Trebuie tras la raspundere pentru rezultatele alegerilor sale

Disciplina:

    *Nu va certati
    *Oferiti-i ocazii securizante pentru a-si dovedi rebeliunea
    *Bucurati-va de copilul de 10 ani. E vârsta de aur.

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

13/07/09 20:30

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
11 - 12 ani

La ce sa ne asteptam:

    *Presiunea covarstnicilor e intensa
    *Doreste indrumare de la parinti dar nu morala
    *Schimbarile corporale genereaza jena si o constiinta de sine crescuta
    *Dezvolta prietenii puternice
    *Este adesea jenat de a fi vazut in public cu parintii sai
    *Incep sa inteleaga ce simt ceilalti
    *Vor sa faca propriile lor alegeri , sa-si aleaga singuri prietenii

Nevoi:

    *Ascultati-l ; invatati-l prin exemple si nu prin discursuri si morala
    *Construiti o relatie puternica bazata pe respect si grija
    *Petreceti timp impreuna
    *Nu incercati sa-l controlati
    *Controlati consecintele
    *Specificati asteptari foarte clare inainte de aparitia situatiilor negative, nu dupa
    *Dati-i o responsabilitate majora pentru unele parti ale vietii de familie
    *Faceti-l sa se simta folositor si necesar
    *Ignorati plangerile lui despre sarcinile pe care le are
    *Explicati, comentati fapte legate de droguri, sexualitate, viitor
    *Folositi orice oportunitate care apare pentru a discuta cu el
    *Puneti întrebari, nu asteptati ca el sa va întrebe

Disciplina:

    *Dati-i responsabilitati si lasati-l sa învete din consecinte
    *Nu va certati
    *Ascultati sentimentele copilului petru a pastra portile comunicarii deschise
    *Faceti cât mai putine reguli dar întariti-le frecvent

sursa: http://psihologice.3x.ro/Dezvoltareacopilului.html#19


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

14/07/09 21:36

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Cum invata bebelusii si copiii mici



Bebelusii si copiii mici invata cam la fel cum invatam si noi, adultii. Difera doar viteza si cantitatea de cunostinte pe care creierul le poate acumula. Acestea se micsoreaza odata cu varsta. Motiv pentru care copiii si chiar bebelusii invata mai repede decat noi. Poate ca par lucruri de bun simt, insa cei mai multi parinti, sunt din ce in ce mai interesati de felul cum invata copiii lor pentru a le putea oferi cea mai buna educatie de la cele mai fragede varste.

Bebelusii invata intr-un ritm extrem de rapid in comparatie cu adultii. Un exemplu ar fi felul in care invatam limbajul. Un bebelus invata in jur de noua cuvinte noi pe zi. Un adult de 40-50 de ani care invata o limba straina, nu ar putea niciodata sa acumuleze atat de repede cunostintele.

Bebelusii invata in acelasi mod ca si adultii: imitand ceea ce vad si aud. Observa lucrurile la care sunt expusi si invata prin comentariile si actiunile pozitive sau negative ale parintilor. Sa luam ca exemplu plansul. Bebelusul plange atunci cand ii este foame. Acest plans este o urmare a durerii si disconfortului pe care i le provoaca foamea.

Parintii il vor hrani, iar disconfortul va disparea. In curand, bebelusul va asocia plansul cu hrana: plang, deci sunt hranit. Apoi va incepe sa planga imediat ce apare senzatia de foame, pentru a primi laptele. Iata ca bebelusul a invatat ceva. A invatat care este consecinta plansului sau.

In curand isi va da seama ca daca plange mai tare, raspunsul parintilor va fi mai rapid. Acest proces de invatare prin asociere il invata pe bebe nu numai cum sa obtina ceea ce are nevoie ci si felul cum are loc comunicarea prin sunete. La un moment dat, copilul va invata de asemenea ca daca nu este nimeni in jur sa-i auda plansul, nu mai are rost sa planga pentru a fi hranit. Totusi, probabil ca va plange ca urmare a durerii.

Copiii invata si prin imitatie. Trebuie sa aiba un spirit al observatiei foarte dezvoltat pentru ca viata lor depinde de asta. De aceea sunt mult mai capabili sa observe lucrurile decat adultii. Trebuie sa invete cum sa-si indeplineasca nevoile, deci trebuie sa fie foarte atenti.

Prin observatie vor invata ca unele comportamente ale lor provoaca bucurie, iar altele provoaca manie. Pe masura ce invata experimenteaza, apoi invata si mai multe prin incercari si greseli. Memoria unui bebelus este mai buna decat a unui adult. Multe lucruri sunt invatate pe masura ce memoria se umple de informatii noi.

Daca observi comportamentul bebelusului tau, vei vedea ca ceea ce pare o simpla joaca este de fapt mult mai mult de atat. Jucandu-se cu anumite obiecte, copiii invata sa-si coordoneze manuta cu ochii, sa se orienteze in spatiu, acumuleaza abilitati motorii fine si grosiere. Atata timp cat se joaca ei isi exerseaza o anumita abilitate sau anumite cunostinte. Pe masura ce cresc, joaca devine o munca istovitoare. S-ar putea spune chiar ca joaca este o repetitie pentru viata de adult.

Cand are grija de papusica bolnava, cand conduce masinuta de plastic, aceste jocuri vor fi repetate iar si iar pana la varsta cand actiunile vor fi facute cu adevarat.  Pe masura ce viata reala se schimba, la fel se intampla si cu jocul copiilor. Acum 20 de ani n-ai fi vazut o fetita de trei ani impingand un carucior si vorbind la un telefon mobil de plastic. Este o dorinta naturala a copiilor, aceea de a mima comportamentul adultilor.

Invatarea este un lucru natural. Si va ramane asa in ciuda studiilor, cercetarilor si experimentelor facute, in ciuda cartilor si articolelor pe care le-ar putea citi parintii. Mamele au cantat cantece de leagan si au spus povesti copiilor de mii de ani. Probabil ca instinctiv am stiut dintotdeauna cum invata copiii sa vorbeasca.

Studiile moderne nu au facut decat sa ne arate ca am avut dreptate. Copiii nostri nu vor fi mai destepti si nu vor invata mai repede daca noi suntem la curent cu ultimele studii in domeniu. Ajunge sa ne urmam instinctele materne, respectiv paterne si dezvoltarea armonioasa a bebelusului este asigurata.   

sursa: http://www.nou-nascuti.ro/educatie.html?id=205


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

27/07/09 22:05

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Anxietatea la copii   Autor: psih. Cornelia Codreanu

Anxietatea este o tulburare a afectivitatii, manifestata prin stari de neliniste, teama si ingrijorare nemotivata, in absenta unor cauze care sa le produca. Este o "teama fara obiect" spre deosebire de fobie care este o teama cu obiect. Incertitudeinea anxietatii, invadeaza mintea si sufletul persoanei fara sa o poata defini sau indeparta. De cele mai multe ori anxietatea este insotita de tulburari organice ca: greata, stari de voma, tahicardie, palpitatii, transpiratii, etc.

Pana la varsta de un an, se crede ca anxietatea noului nascut, numita si anxietate primara este normala inca din clipa separarii acestuia de mama sa. Ulterior, multitudinea de stimuli care ii coplesesc, incapacitatea copilului de a intelege ca despartirile de parinti au caracter temporar, numeroasele persoane pe care le vede sau faptul ca mama si tata sunt inlocuiti de bunici, bona sau altcineva pentru o anumita perioada de timp, pot dezvolta aceasta anxietate primara.

Copiii cu acesta tulburare sunt anormal de fricosi. Se agata de parinti, fiind supradependenti de acestia. Adesea au un somn agitat si cosmaruri frecvente. Sunt timizi in relatiile cu alti copii. Atentia este si ea afectata, fiindu-le greu sa se concentreze.

In general copiii somatizeaza aceste stari prin simptome digestive cel mai des, greata, voma, diaree, dureri abdominale.

Pot exista anxietati legate de scoala sau gradinita si atunci aceste somatizari apar numai in perioada in care copilul trebuie sa plece la scoala sau in incinta ea. Revenind acasa acestea dispar ca din senin. Acesti copii au probleme mari de adaptare in mediul scolar sau prescolar. Acesta anxietate legata de scoala poate fi consecinta unor expectante prea mari de la parinti, astfel copilul temendu-se de esecuri si dezamagirea parintilor.

Anxietatea de separatie este cea mai frecventa. In general ea apare in urma unor experiente marcante. O cearta puternica intre parinti, vorbe grele sau negandite aruncate in prezenta lui, divort sau clasicele amenintari de genul "te dau la tigani", " te duc la orfelinat", etc. De asemenea o despartire mai lunga de parinti, fara ca acesta sa o poata intelege, poate da nastere la acesta anxietate de separatie.

Unii copii sunt anxiosi pentru ca poseda o sensibilitate crescuta, facandu-i sa reactioneze mult mai profund decat ceilalti in cazurile de stres. Acesti copii sunt predispusi la un temperament anxios. Altii, devin anxiosi datorita comportamentului excesiv de protector al parintilor.

In toate cazurile, copiii anxiosi se agata disperati de parinti, cerand mereu atentie si dovezi de dragoste si siguranta. Orice eveniment, examen, concurs, etc. il ingrijoreaza foarte tare pe copil ducand la insomnii, atacuri de panica, fobii, sau asa cum am mai spus simptome somatice.

Enurezisul, bulimia sau anorexia la copii sunt de multe ori atribuite tot anxietatii.

Unii parinti nu pot sa deosebesca fondul anxios al copilului de asa zisul rasfat, catalogand manifestarile sale ca fiind doar capricii, incapatanare sau pur si simplu rasfat. Atentie deci la acest aspect.

Din fericire, anxietatea la copii este mult mai usor corectabila decat la adulti.

Ajutorul pe care trebuie sa-l dea parintii copilului pentru a depasi aceste aspecte constau in primul rand in diminuarea surselor de stres, a evenimentelor traumatizante. Se va vorbi cu acesta permanent despre sursele lui de anxietate, i se va explica pe inteles ca defapt motivele de ingrijoare nu exista.

Asigurarile trebuie sa vina din partea tuturor membrilor familiei si chiar a altor persoane care reprezinta persoane importante in viata copilului. Nu tratati cu indiferenta aceste aspecte pentru ca odata cu varsta acestea se pot acutiza si pot provoca probleme majore la varsta adulta.

Terapia ocupationala este una din metodele care pot abate gandurile de la sursele de stres. Incercati sa ocupati cat mai mult timp posibil mintea copilului cu activitati care ii fac placere si care sa-l faca sa uite de motivul anxietatii.
                                               
sursa: http://www.nou-nascuti.ro/psihologie.html?id=308

Ultima modificare de antonela (28/07/09 14:50)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

28/07/09 14:39

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
De ce nu asculta copiii?-Carmen Anghelescu - Psiholog

Cu o zi in urma un post de televiziune a abordat in emisiunea de stiri o situatie alarmanta a copilului, era vorba despre suferintele pe care le are copilul in urma accidentelor domestice sau alt fel spus a accidentarilor din gospodaria familiei.


Se mentioneaza in statistici ca 44% din cauzele mortalitatii infantile la domiciliu sunt datorate accidentelor.
Este intr-adevar alarmant si este nevoie sa intelegem de ce se petrec aceste accidente.

Prin definitie accidentele sunt situatii imprevizibile si totusi acestea se pot limita si chiar evita.

Reporterul postului TV, ca si multi parinti, printre care si un tata intervievat in spital unde isi veghea copilul suferind in urma unui accident din casa, era mirat de ce copii fac mereu lucruri pe care adultii le interzic.

De ce umbla cu obiecte si substante periculoase,de ce se apleaca peste balustrada ferestrei sau balconului, de ce se impotrivesc interdictiilor pe care parintii le impun spre binele lor?

Aceasta era si intrebarea care mi-a fost adresata de reporter care dorea si raspunsul unui psiholog.

Si iata raspunsul:

Copiii mici cunosc lumea din jur investigand sau cum spun specialistii prin explorari si experimentari.

Copilul are o curiozitate nelimitata, se spune ca este comparabila cu cea a cercetatorului, care in pofida tuturor pericolelor, continua experientele pentru a afla si a cunoste diferite fenomene.

In dorinta de cunoaste, copilul se duce sa vada priza si sa experimenteze ce se intampla daca introduce un ac "Se aprinde ca becul? Daca arunca un pahar, sare ca mingea? Ce gust are substanta aceea roz din recipientul din baie, este ca siropul bunicii? Dar chibritutile, ce interesant este focul!"

Cam asa reactioneaza un copil mic, vrea sa stie si curiozitatea este mult mai puternica decat sfatul mamei, tatlui, bunicii.

Copilul nu doreste deloc sa contrarieze ci sa fie admirat pentru ceea ce face.

Evitarea accidentelor domestice si protejarea copilului de ce este periculos este responsabilitatea familiei.

Exista aparatori pentru prize, grilaje pentru scari si pentru ferestre si altele care sunt folosite pentru a apara copilul de pericolele propriei curiozitati.

Trebuie:sa nu lasam substante toxice (detergenti,medicamente etc) la indemana copilului. Evitati sa puneti in flacoane de bauturi racoritoare substante toxice.

Pe langa mijloace pasive de tipul celor enumerate mai sus trebuie sa nu lasam un copil mic nesupravegheat atent de un adult responsabil. In acelai timp este bine sa evitam interdictiile continue. Descoperirea lumii face parte din procesul dezvoltarii copilului si ea nu trebuie ingradita.

sursa: http://www.nou-nascuti.ro/psihologie.html?id=220


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

29/07/09 15:23

   
antonela
Moderator

Locatie: Romania
Inregistat: 02/11/05
Mama, de ce vreau sa stiu tot?

Incepand cu simpatica intrebare "De ce s-a ascuns fripturica?" pana la stiintifica "De ce marea e sarata?" sau de la enervanta intrebare "De ce trebuie sa merg in pat?", la existentiala "De ce mor oamenii?", fiecare varsta cu registrul ei de intrebari. Si zau ca nu veti scapa doar cu un raspuns de tipul "de-aia!".

Catre varsta de 2-3 ani cand copilul incepe sa vorbeasca, el va depasi o etapa esentiala in dezvoltarea sa, prin folosirea persoanei "eu". Este momentul in care el se desparte de universul bebelusilor pentru a deveni o persoana care ia cuvantul.

Aceasta este varsta la care incepe seria intrebarilor. Simpla explorare a lumii nu il mai satisface, el vrea acum sa inteleaga. Iar dumneavoastra veti fi asaltati de un val de intrebari la care veti fi obligat sa gasiti raspunsuri.

Pentru ca viata i se pare copilului adesea surprinzatoare, tulburatoare, el are o nevoie foarte mare sa i se dea sansa de a se intelege mai bine in aceasta lume complexa pe care trebuie sa o infrunte.

Incercarea aceasta de a intelege lumea se poate concretiza intr-o serie de intrebari dintre cele mai neobisnuite insa niciodata stupide: De ce zilele sunt mai scurte iarna? De ce mi s-a facut pielea de gaina? De ce elefantii au o trompa in loc de nas?

Si implacabila, dar veridica: De ce cautam intotdeauna raspunsuri?
"De ce gainile au gheare? De ce taticii au barba?" Cateodata, in spatele unor intrebari deconcertante, se profileaza de fapt niste probleme fundamentale: Cine sunt eu? Cine sunt ceilalti? Si, in special, care este locul meu pe lume?

Punand aceste intrebari, copilul incearca sa inteleaga si sa se identifice cu lumea care il inconjoara, plasandu-se in mod firesc in centrul acesteia. El este convins, de exemplu, ca luna il urmeaza peste tot! copilul are o perceptie "animista" a universului: el crede ca animalele si obiectele sunt inzestrate cu o minte si o vointa.

El ii trage cateva palme "scaunului cel rau care l-a lovit". Nu-si poate incalta pantoful pentru ca "piciorul nu vrea sa intre"!

"De ce s-a ascuns soarele pe dupa nori? Pentru ca l-a certat cerul?", se va intreba el. Apoi, pe masura ce va creste, intrebarile cele mai acute vor fi urmate de marile interogatii universale.


Intrebarile copiilor nu necesita neaparat niste raspunsuri tehnice. Noi trebuie sa stim sa-i ascultam si sa-i incurajam sa-si verbalizeze angoasele. Trebuie sa le aratam ca ii luam in serios.

Specialistii in psihologia copilului insista asupra importantei de a "vorbi adevarat". Ii putem vorbi copilului despre tot ceea ce il priveste cu conditia sa ne adresam lui cu respectul cuvenit, adica tratandu-l ca pe o adevarata persoana. Trebuie sa vorbim pentru el, pentru a-i raspunde la asteptari si nu pentru noi. Tacerea este mai traumatizanta decat cuvintele, pentru ca ceea ce nu se spune este perceput ca fiind ceva rau sau ceva ce trebuie ascuns.

Rolul parintilor consta in a-i explica copilului niste lucruri pe care el le va admite daca acestea raspund in mod corect la intrebarile lui. Daca parintii incep sa-l minta pentru a-l proteja, el va incepe sa se indoiasca de cuvantul celor mari si chiar de el insusi.

Daca intrebarile lui vor ramane fara nici un ecou, el nu se va simti sustinut in setea lui de a exista si se va simti singur. Asadar este extrem de important ca parintii sa incerce sa formuleze un raspuns si, mai ales, sa asculte cu atentie toate aceste intrebari pe care le va pune copilul.

sursa: http://www.lumeapiticilor.ro/index.php? ... _stiu_tot?

Ultima modificare de antonela (30/07/09 13:58)


_______________________________________
Căci Tu eşti Stânca mea, Cetăţuia mea, şi, pentru Numele Tău, mă vei povăţui şi mă vei călăuzi. Psalmul 31:3

30/07/09 13:57

   
Pagini:  1 2    



Felicitari Craciun, Felicitari cu ocazia Craciunului si Anului Nou, Felicitari electronice de sarbatori, Felicitari cu mesaj crestin Nasterea Domnului, Mesaje sarbatori de iarna, Urari de Anul nou, Urari sarbatori
felicitari electronice mesaj inviere felicitari sfintele pasti felicitare online pentru pasti felicitari crestine cu mesaj din Biblie felicitare cu mesaj de inviere felicitare cu mesaj de inviere felicitare crestina verset biblic inviere
Mergeti la
Powered by PunBB
© Copyright '02-'04 Rickard Andersson




© 2005-2018 TANARCRESTIN.net