TANARCRESTIN.net
 




Forum | Regulament | Cautare | Inregistrare | Login

Nu esti conectat.

tcForum/Mica enciclopedie/Un strop de cultura Moderat de antonela, feedback  
Autor
Mesaje Pagini:  1 2 3 4 ... 7
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
...Imi amintesc, cu placere si nostalgie, de anii in care eram framantata de intrebari, de exaltarea ce ma cuprindea cand aflam raspunsuri, de cat de bogata ma simteam cand aflam ceva nou, nestiut si neauzit de mine pana atunci, de cum abia aflat un raspuns se nasteau alte intrebari...

Propun acest topic, in speranta ca fiecare dintre noi va impartasi celuilalt ceea retine ca fiind deosebit, ca starneste interesul si curiozitatea (poezii, texte, imagini, etc).

Voi incepe cu o poezie draga mie ( e posibil sa o intalniti si cu titlul "antiteza" ).

Cintec deplin
       de Radu Gyr

N-ai lăuda de n-ai şti să blestemi,
Surîd numai acei care suspină,
Azi n-ai iubi de n-ar fi fost să gemi,
De n-ai fi plîns, n-ai duce-n ochi lumină.

Şi dacă singur rana nu-ţi legai,
Cu mîna ta n-ai unge răni străine.
N-ai jindui după frînturi de rai
De n-ai purta un ciob de iad în tine.

Că nu te-nalţi din praf dacă nu cazi
Cu fruntea jos, în pulberea amară,
Şi dacă-nvii în cîntecul de azi
E că mureai în lacrima de-aseară.

ceva interesant... calaretii sint de culoare alba pe fond gri, sau de culoare gri pe fond alb? :)
M.C.Escher- Calareti


12/05/08 23:30

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Cele sapte minuni ale lumii antice (cele vechi)

1. Piramida lui Keops (construita de egipteni)- cea mai inalta constructie timp de mai bine de 43 de secole, existenta si azi...


2. Gradinile suspendate ale Semiramidei (construite de babilonieni)


3. Templul lui Artemis din Efes (construit de grecii lidieni)


4. Colosul din Rodos (construit de greci)


5. Statuia lui Zeus din Olympia (construita de greci)


6. Farul din Alexandria (construit de egiptenii elenistici)


7. Mausoleul din Halicarnas (construit de grecii carieni)


Cele sapte minuni ale lumii moderne (cele noi)
1. Marele Zid Chinezesc
Constructia Marelui Zid Chinezesc a durat aproape 2000 de ani si a fost refacuta de mai multe ori. Monumentul din zilele noastre are o lungime de 7.300 de km si poate fi vazut din spatiu.

2.Cetatea Petra
Cetatea Petra, orasul stanca, cum se mai numeste, este un important vestigiu din Iordania, construit in perioada Regatului nabateean. Sapat in piatra roz, complexul arheologic este situat intr-un canion adanc, iar accesul in oras se face printr-un splendid defileu colorat in 11 nuante naturale.

3. Cristos Rascumparatorul
Statuia lui Cristos Rascumparatorul, care are o inaltime de 38 de metri si masoara de la o mana la cealalta aproape 30, a fost construita in varful muntelui Corcovado si a devenit un simbol al orasului Rio de Janeiro si al ospitalitatii brazilienilor care primesc vizitatorii cu bratele deschise.

4.Machu Picchu
Ruinele orasului Machu Picchu, in traducere "Vechiul munte", redescoperite in 1911, sunt unele dintre cele mai frumoase si enigmatice locatii stravechi din lume. Desi asezarea a fost construita de incasi in secolul al 15-lea, legendele indica ca locul a fost adorat ca fiind sacru din cele mai vechi timpuri.

5.Colosseumul
Colosseumul din Roma este un amfiteatru urias, care a fost construit, in secolul I d.H., pentru gloria Imeriului roman. Astazi, desi se cunosc cruzimile luptelor de gladiatori si ale jocurilor organizate in monument, aproape toate stadioanele de sport imita structura Colosseumului.

6.Taj Mahal
Masoluleul Taj Mahal a fost inaltat in secolul al XVII-lea, din ordinul imparatului Shan Hahan, in memoria defunctei sale sotii. Construit din marmura alba, monumentul este privit ca bijuteria artei musulmane din India.

7.Chichen Itza
Chichén Itzá, cel mai renumit oras-templu maias, a fost un important centru politic si economic al civilizatiei Maya. Structura variata - cu piramida lui Kukulkan, Templul Chac Mool, Piata celor o mie de coloane si "Terenul de joaca al prizonierilor" - poate fi admirata si astazi. Piramida insasi a fost ultima constructie si, de altfel, si cea mai impresionanta dintre toate templele maiase.

imagini http://www.youtube.com/watch?v=NEDvsp0z ... re=related


13/05/08 14:22

   
Sarah
membru

Locatie: Michigan
Inregistat: 08/03/07
super fain feedback. Chiar imi place topicul acesta!

_______________________________________
Tu imi dai scutul mantuirii Tale,dreapta Ta ma sprijineste,si indurarea Ta ma face mare. Ps.18:35

14/05/08 19:36

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08

Sarah a scris:

super fain feedback. Chiar imi place topicul acesta!

multumesc Sarah. sper sa va placa, pentru voi este :D puteti participa /completa si voi, desigur. ;)

Ora de dictare
   de Jacques Prevert
(traducere Gellu Naum )

Doi şi cu doi fac patru
patru şi cu patru opt
opt şi cu opt fac şaisprezece...
Repetaţi! spune profesorul
Doi şi cu doi fac patru
patru şi cu patru opt
opt şi cu opt fac şaisprezece...
Dar iată pe cer
pasărea-liră
copilul o vede
copilul o aude
copilul o roagă:
pasăre scapă-mă
pasăre dragă
joacă-te cu mine!
Atunci pasărea coboară şi se joacă
cu copilul
Doi şi cu doi fac patru
Repetaţi! spune profesorul
Şi copilul se joacă
pasărea se joacă cu el...
patru şi cu patru fac opt
opt şi cu opt fac şaisprezece
dar şaisprezece şi cu şaisprezece ce-or fi făcînd?
Şaisprezece şi cu şaisprezece nu fac nimic
şi-n primul rînd
n-au niciun chef să facă treizecişidoi
şi o şterg afară cît pot mai curînd.
Şi copilul a ascuns pasărea
în pupitru
şi toţi copiii
o aud cîntînd
şi toţi copiii
aud muzica
şi opt cu opt se cară binişor
patru cu patru doi cu doi
O şterg frumos la rîndul lor
şi unu şi cu unu nu fac nici unu şi nici doi
ci fug şi nu se uită niciunul înapoi
Şi pasărea liră cîntă
şi copilul cîntă
şi profesorul strigă:
Termină secătură! Nu trăncăni în gol!
Dar toţi ceilalţi copii
ascultă muzica
pe cînd pereţii clasei
se prăbuşesc domol
Şi geamurile redevin nisip
cerneala redevine apă
şi creta stîncă lîngă mare
pupitrele în arbori se prefac
peniţele în păsări călătoare.


M.C. Escher -Maini desenand


15/05/08 00:47

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre".

Romeo si Julieta.
Romeo si Julieta sunt probabil cel mai celebru cuplu de indragostiti. Povestea iubirii dintre Romeo si Julieta, cea mai cunoscuta poveste de dragoste din istoria omenirii, a fost transfigurata artistic de marele dramaturg William Shakespeare. Tragedia in cinci acte, Romeo si Julieta, a fost primita cu entuziasm, inca de la prima reprezentatie. Spectatorii s-au grabit sa traga concluzia ca piesa s-ar baza pe fapte reale, desi autorul ei nu a sustinut niciodata acest lucru.
Actiunea piesei shakespeariene se petrece la Verona, protagonistii fiind descendentii a doua familii, Montague si Capulet, care se dusmanesc de moarte. Cei doi indragostiti se casatoresc în taina, dar Romeo trebuie sa paraseasca Verona, fiindca îl omorâse în duel pe Tybalt, varul Julietei. La sfatul calugarului Lorenzo, Julieta înghite o bautura care o afunda într-un somn adanc, asemanator mortii. Sub aceasta aparenta, ea urma sa fie dusa la Romeo, dupa ce va fi fost scoasa din cavoul unde o depusese familia.
Romeo nu primeste mesajul prin care Lorenzo îl vestea despre toate acestea si, auzind de moartea Julietei, se întoarce la Verona si se sinucide, neputand trai in absenta fiintei dragi. Trezindu-se din somn, Julieta prefera si ea moartea unei vieti fara iubitul ei. Sfarsitul celor doi tineri aduce in final împacarea famiilor lor.
Mesajul piesei – dincolo de tragismul soartei celor doi indragostiti – este unul optimist: conceptiile umaniste despre viata sunt mai presus de morala epocii in care au trait cei doi tineri. Ele se vor afirma si vor triumfa in cele din urma.

Ultima modificare de feedback (16/05/08 16:42)


16/05/08 13:57

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Cele noua muze in mitologia greaca -erau cele 9 fiice ale lui Zeus şi ale Mnemosynei, considerate drept inspiratoare ale muzicii, ale dansului, ale poeziei şi patroanele artelor în general.
Caliope muza poeziei epice;
Clio muza istorei;
Euterpe muza poeziei lirice;
Melpomena muza tragediei;
Terpsihora muza cantecelor si a dansului;
Erato muza poeziei de dragoste, erotice;
Polimnia muza poeziei sacre;
Urania muza astronomiei;
Thalia muza comediei.


16/05/08 23:10

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre"

Tristan si Isolda
Iubirea dintre Tristan si Isolda ocupa un loc binemeritat in galeria marilor povesti de iubire ale lumii. Acest mit celtic al iubirii invincibile a circulat in diferite variante si a suscitat imaginatia multor artisti plastici si compozitori.
In cea mai cunoscuta varianta, cei doi indragostiti apar inca de la inceput in postura de adversari. Tristan, nepotul regelui Mark al Cornwall-ului, il ucide pe regele Irlandei, care era fratele Isoldei. Aceasta jura sa-i razbune moartea. Soarta face ca Tristan sa primeasca misiunea de a o peti pe Isolda pentru unchiul sau. Pe drumul de intoarcere, Isolda vrea sa-l otraveasca pe Tristan, asasinul fratelui sau, dar intamplarea face ca otrava sa fie inlocuita cu o potiune a iubirii.Cei doi beau din acelasi pocal si intre ei se infiripa o dragoste puternica.
Isolda se casatoreste cu regele Mark, desi traieste sentimente puternice pentru amantul sau, Tristan. Legatura lor secreta este descoperita si Tristan este condamnat la moarte. Cei doi indragostiti reusesc sa fuga impreuna si un timp traiesc in padure fericiti, desi duc un trai greu.
Dar Isolda se intoarce in cele din urma la regele Mark, chiar daca in inima ei va simti mereu iubirea pentru Tristan. Cu sufletul frant, acesta paraseste tara, fara sa-si afle linistea in absenta iubitei sale.
Separati mai intai de originea lor si apartinand unor tari aflate in razboi, mai apoi de un sot si un prieten bun, Tristan si Isolda trebuie sa-si invinga sentimentele puternice ce le simt unul pentru celallalt, din loialitate fata de rege si tara. Dar, in ciuda eforturilor lor de a sta departe unul de celalalt, pasiunea dintre ei devine din ce in ce mai puternica. In final, ei risca totul pentru o ultima imbratisare.
Povestea lor este o drama a iubirii nepieritoare, dar in acelasi timp a razbunarii, tradarii si despartirii.


17/05/08 23:27

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Dacă
   de Rudyard Kipling
(Premiul Nobel pentru Literatură 1907)

De poţi fi calm cînd toţi se pierd cu firea
În jurul tău, şi spun că-i vina ta;
De crezi în tine, chiar cînd omenirea
Nu crede, dar să-i crezi şi ei cumva;
S-aştepţi, dar nu cu szfletul la gură;
Să nu dezminţi minciuni minţind, ci drept;
Să nu răspunzi la ură tot cu ură,
Dar nici prea bun să pari, nici prea-nţelept;

De poţi visa - şi nu-ţi faci visul astru;
De poţi gîndi - dar nu-ţi faci gîndul ţel;
De-ntîmpini şi Triumful şi Dezastrul
Tratînd pe-aceşti doi imppostori la fel;
De rabzi să vezi cum spusa ta-i sucită
De pişicher, să-l prindă-n lanţ pe prost;
Cnd munca vieţii tale năruită
Cu scule obosite-o faci ce-a fost;

De poţi să joci agonisita toată
Grămadă, şi s-o joci pe-un simgur zar,
Să pierzi, şi iar să-ncepi ca-ntîia dată,
Iar c-ai pierdut - nici un cuvînt măcar;
De poţi sili nerv, inimă şi vînă
Să te slujească după ce-au apus,
Şi piept să ţii cînd nu mai e stăpînă
Decît Voinţa ce le strigă: "Sus!"

De poţi rămîne tu în marea gloată;
Cu regi tot tu, dar nu străin de de ea;
Duşman, om drag răní să nu te poată:
De toţi să-ţi pese, dar de nimeni prea;
De poţi prin clipa cea neiertătoare
Să treci şi s-o întreci gonind mereu,
Al tău va fi Pămîntul ăsta mare,
Dar mai mult: vei fi Om, băiatul meu!

Traducere Dan Duţescu, "Laureaţii Premiului Nobel pentru Literatură", Contemporanul 1983

(alta varianta, imi pare rau ca nu stiu de cine este tradusa )
Daca
   de Rudyard Kipling

  De vei putea pastra o minte treaza
  Cind toti in jurul tau si-o pierd pe-a lor,
  Si cind in preajma ta nu inceteaza
  Sa te acuze toti, nepasator,
  De-ti poti pastra increderea in tine
  Cind toti se indoiesc de vorba ta,
  De vei putea sa-i ierti, caci, stii prea bine,
  Aceste indoieli se pot ierta,
  De-i astepta, si asteptind intruna
  Tu nici o clipa n-ai sa obosesti,
  Mintit de-ai fi, sa nu slujesti minciuna,
  Urit de-ai fi, pe nimeni sa urasti,
  De poti visa, dar nu esti rob visarii,
  De poti gindi, dar nu faci scop din gind,
  Drept doi vicleni pe-aceeasi treapta stind,
  De poti sa faci din tot cistigul tau
  Un munte, sa-l arunci pe-un singur zar
  Sa-l pierzi, si iar incepi, mai dirz, din nou,
  Si nimanui tu nu te plingi macar,
  De-ti poti sili si inima si nervii
  Si fibrele din care-ai fost urzit
  Spre-a te sluji cu rivna indirjita
  Desi demult izvoru-i istovit,
  De-ti poti privi in tandari sfarimata
  Lucrarea pentru care te-ai jertfit
  De te cobori s-o-nalti mai incordata
  Chiar de unealta-n miini ti s-a tocit,
  De poti sa fii prietenul multimii
  Si totusi, demn, sa nu o lingusesti,
  Sa stai cu regi pe crestele-naltimii
  Dar fara ca pe-ai tai sa-i parasesti,
  Cind nici dusmani, nici cei iubiti de tine
  Nu te-or putea rani,
  Si-n fata ta acelasi pret au toti,
  Dar din nici unul un idol sa-ti ridici nu vei cerca,
  De poti plivi minutul trecator
  Cu 60 de secunde neuitate
  Si demne de un drum biruitor,
  Atunci, in lung si-n lat, cit vintul bate,
  Al tau va fi Pamintul stapinit
  Cu tot ce are sub al vietii dom
  Si are inca, vei fi cucerit
  Eterna-mparatie de-a fi OM.

Anti -Daca
" De poti sa faci pe prostul cand altul te repede -
facand-o pe desteptul - si c-un cuvant nu-l certi;
de nu te-ncrezi in nimeni si nimeni nu te crede;
de-ti poti ierta pacatul, dar altora nu-l ierti;
de nu amani o clipa un rau sa-l implinesti
si daca minti mai tare cand altii nu spun drept;
de-ti place in iubire cu ura sa izbesti
si totusi iti pui masca de sfant si de-ntelept;
de te tarasti ca viermii si-n visuri nu-ti iei zborul
si numai interesul il sui la rang de tel;
de parasesti invinsul si treci cu-nvingatorul
si-i vinzi, fara sfiala, pe amandoi la fel;
de rabzi sa-ti afli scrisul si spusa talmacite
drept adevar, sa-nsele multimea oarba si
cand vorbele si fapta in vant ti-s risipite,
tu, dandu-le la dracu, poti altele scorni;
de poti sa faci intr-una dintr-un castig, o mie
si patria pe-o carte s-o vinzi la primul semn;
de nu-ti platesti banutul luat ca datorie,
dar tu sa fii platitul gasesti ca-i drept si demn;
de poti sa-ti storci si gandul si inima si nervii,
imbatranite-n rele, sa faca rele noi
si sub nehotarare plecandu-te ca servii,
cand toti striga:" 'nainte!" doar tu sa strigi:" 'napoi!"
daca, stand in multime te-mpaunezi semet,
dar langa cel puternic ingenunchezi slugarnic
si pe dusmani sau prieteni, tratandu-i cu dispret,
te faci ca tii la dansii, dar ii inseli amarnic;
daca nu pierzi momentul sa faci oriunde-un rau
si-n umbra lui te-linisti ca-n umbra unui pom,
al tau va fi Pamantul cu tot prisosul sau;
vai fi-ntre domni, intaiul, dar niciodata OM ! "

Kostas Varnalis

Ultima modificare de feedback (18/05/08 20:58)


18/05/08 20:57

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din ciclul "civilizatii disparute"

MAYAŞII. Cea mai veche civilizaţie precolumbiană este cea a mayaşilor, din sec.al-III-lea până în sec. al-X-lea d.HR. Teritoriul lor se întindea pe o mare parte a Americii Centrale: ceea ce corespunde acum cu Insula Yucatan,Guatemala şi Honduras. Mayaşii sunt organizaţi în cetăţi independente şi nu au creat imperii mari ca aztecii şi incaşii. Se stie puţin despre religia mayaşilor. Se ştie însă că zeii mayaşi sunt numeroşi şi au legătură cu toate fenomenele naturii. Reprezentaţi sub o înfăţişare jumătate-omenească,jumătate-animală ei sunt binefăcători sau răufăcători. Divinităţile principale sunt:Hunabku, tatăl zeilor,Itzama regele cerului, zeu principal al proţilor, care a adus oamenilor scrisul şi calendarul, precum şi soaţa sa Ixchel,zeiţa mamă. Mayaşii clădesc piramide deasupra cărora se află temple.Aici ei venerează nişte divinităţi ,precum şi pe zeul-jaguar.Prinţii locuiesc în nişte palate orizontale,cu încăperi extrem de numeroase, dispuse în jurul unei curţi centrale.
Mayasii erau astronomi foarte priceputi. Pentru ei erau importante momentele zenitului, atunci cand Soarele traversa coordonatele imperiului Maya.
Timpul e calculat cu ajutorul a doua calendare, ritual si solar, si a „Numaratorii Lungi”, un sistem de masurare a timpului, care a fost folosit exclusiv de maiasi in perioada lor clasica, intre anii 300 si 800.

http://www.referat.ro/referate/Maya...ncasii_3274.htm

http://www.referat.ro/referate/CIVILIZA ... TE_397.htm

http://ro.wikipedia.org/wiki/Civiliza%C5%A3ia_Maya

Ultima modificare de feedback (02/06/08 12:40)


20/05/08 12:49

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
desi unora nu le place filosofia (si filosofii), supun atentiei voastre, cu caldura si prietenie:

"Mitul pesterii"
"Mitul pesterii este lucrarea filosofului Platon, asupra firii omenesti in privinta educatiei si a lipsei acesteia, dupa cum zice chiar in primul paragraf. Astfel avem descrierea, impartita in secvente, a unui proces, cauzat de educatia acelei vremi - filosofia.
Procesul consta in o serie de analogii.
Cadrul initial este pestera in care oamenii sunt legati in scaune cu fata la un perete pe care se vad umbrele partiale ale unor lucruri ce trec prin spatele oamenilor, lucruri aflate dupa un zid, dar luminate de un foc, ce arunca acele umbre pe perete. Legaturile ce tin oamenii prinsi in scaune simbolizeaza prejudecatile; peretele simbolizeaza ingradirea ce si-o fac oamenii singuri, prin prejudecati; umbrele reprezinta cultura oamenilor, bazata pe prejudecati, deci superficialitate, iar aceste umbre sunt si ele partiale, fiind doar scapari de dupa zidul din spatele oamenilor; acest zid reprezinta o piedica psihologica a oamenilor, frica, ce sta intre om si lumina; focul, adica "un soare", simbolizeaza intelepciunea si adevarul. Exista si o mentiune foarte importanta: oamenii sunt pusi in scaune si legati inca din copilarie, aceasta insemnand ca ei problema apare chiar de la inceputul educatiei omului, este la baza ei.
Urmeaza o fraza ce tine de psihologie, chiar de sociologie: "daca ei ar fi in stare sa vorbeasca unii cu altii, nu crezi ca oamenii nostri ar socoti ca, numind aceste umbre, pe care le vad, ei numesc realitatea?". Aici se explica modul de concepere a realitatii din punctul de vedere al acestor indivizi legati.
Dialogul cu Glaucon, dialog format prin dialectica, are rolul de a indruma cititorul. Dialogul ofera raspunsul unor intrebari si afirmatii retorice.
Al doilea cadru este o posibilitate, un viitor a ceea ce s-ar putea intampla daca oamenii ar fi dezlegati. Dezlegarea din lanturi inseamna insusirea gandirii, a mentalitatii filosofice sau cum zice Platon "vindecarea de lipsa lor de minte"; ridicatul din scaunul si privitul in jur reprezinta primul pas din educatia filosofica, acea contestare sau negare a ceea ce stii si inceputul cautarii adevarului, primul pas fiind cel mai dureros si greu; indreptarea privirii asupra focului si a obiectelor care provocau umbrele reprezinta a doua etapa a "gasirii adevarului", prin faptul ca a gasit prima forma de lumina, focul ceea ce e asemenea soarelui, si in acelasi timp reprezinta o mica dezamagire ce ar putea introarce omul din "drum", datorita faptului ca nu vede obiectele de stralucirea focului; observarea obiectelor sub lumina focului reprezinta inceperea redefinirii realitatii, a cunostiintelor asupra lumii.
Al treilea cadru consta in drumul (calea) pe care trebuie sa il faca omul dezlegat pentru a fi in lumina soarelui. Suisul greu si pieptis simbolizeaza dificultatea schimbarii mentalitatii spre cea filosofica; primul contact cu lumina soarelui ce umple ochii omului cu lacrimi reprezinta gasirea ratiunii si a primului adevar, prin care realitatea "adevarata" se va descoperi; lacrimile sunt in acest caz lacrimi de durere a ochilor fapt ce simbolizeaza intensitatea luminii, a adevarului, coplesitor pentru omul recent dezlegat. Suferinta produsa in urma acestei secvente reprezinta prima mare suferinta din devenirea unui filosof, unui "iluminat". Platon spune ca e mai bine sa se ia usor acest prim proces, prin metoda obisnuintei: "ar vedea mai lesne umbrele, dupa aceea oglindirile oamenilor si ale celorlalte lucruri, apoi lucrurile insele, ar fi mai usor sa priveasca in timpul noptii ceea ce e pe cer si cerul insusi, privind deci lumina stelelor si a lunii mai curand decat, in timpul zilei, soarele si lumina sa." Noaptea reprezinta un alt fel de intuneric, fata de cel din pestera, o altfel de lume; o lume in care lumina vine de la astre mai mici ca soarele, dar care ofera tot lumina adevarata. Acestea simbolizeaza al doilea "adevar" care produce noi redefiniri in mentalitate, noi filosofii "mici", dar care ofera o fericire puternica omului. Astfel sunt poetii, cei ce raman la etapa noptii.
Al treilea cadru este "ziua" (nu noaptea). Cugetarile in legatura cu soarele reprezinta primele incercari de folosire a filosofiei, a ratiunii si a luminii oferite de "soare", iar toate acestea duc spre univers, "cum functioneaza" totul, si ajungand in final sa vada lumea lui veche, din exterior (obiectivitate). Platon mentioneaza sentimentul care apare atunci: mila fata de oamenii care inca sunt legati, astfel apare si intentia de a ii elibera, de a le "da lumina".
Urmatoarea secventa descrie sistemul social de valori: "daca ...ar exista laude si cinstiri si s-ar da rasplata celui mai ager in a vedea umbrele" (superficiale si care produc si mai multa prejudecata), valori pe care omul ce a devenit liber si luminat nu poate sa si le insuseasca, cunoscand adevarul.
Al patrulea cadru descrie intoarcerea omui liber in lumea celor legati: "acel om, coborand, s-ar aseza in acelasi scaun". Uitandu-se iar la umbre cu ochii plini de intunecime nu ar putea sa le vada, astfel oamenii din jurul lui l-ar socoti ca un handicapat, un om cu vederea corupta si deci nu ar merita sa se urce si ei la lumina. Acest cadru descrie situatia filosofului in contextul comunitatii, a societatii, adica de cele mai multe ori e judecat ca "nebun" sau chiar diavol. Aici apare acest paradox in viata de filosof: sa stii adevarul, sa cunosti lumina, sa vrei sa ajuti oamenii "orbi", dar sa nu poti datorita superficialitatii judecatii lor, datorita orgoliului lor. Acesta este stagiul cel mai dificil si mai frustrant din viata unui filosof... cauza care l-a determinat pe Platon sa compuna acest dialog. "

pentru cine doreste mai multe informatii despre platon http://ro.wikipedia.org/wiki/Platon


21/05/08 00:01

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre"

Orfeu si Euridice
"Povestea de dragoste a acestor doua personaje mitologice i-au impresionat deopotriva pe zei si pe pamanteni. Este povestea iubirii pierdute, apoi regasite si apoi pierdute pentru a doua oara.
Orfeu a fost cel dintai cantaret de imnuri din Elada, vestit pentru taletul sau prin care fermeca pe oricine si putea stapani elementele naturii. Mama sa a fost muza Caliopa, care inspira poezia si arta de a vorbi frumos ,iar tatal sau maretul Apolo, ocrotitorul cantecului dulce.
Orfeu a mostenit calitatile parintilor sai. La nasterea sa, Caliopa i-a pus pe limba trei stropi curati de roua si a rostit o vraja prin care i-a harazit darul de a alcatui versuri. Apolo i-a daruit o lira fermecata, faurita de Hefaistos, care in timp devine simbolul sau. Din lira sa, Orfeu reusea sa scoata sunete armonioase, ca acelea care ii desfatau pe zei in Olimp.
Orfeu s-a indragostit de nimfa Euridice, pe care reusise sa o incante cu maiestria sa. Ea dantuia impreuna cu alte nimfe pe aceasta muzica divina. In ochii ei ii placea lui Orfeu sa-si scalde fericirea, zile si nopti la randul, nestiind soarta cruda ce ii fusese harazita.
Intr-o zi, Euridice moare muscata de un sarpe veninos, in timp ce era urmarita de un tanar care se indragostise de ea. O jale fara margini l-a cuprins pe Orfeu, care a implorat mila zeilor, cerand invierea nepretuitei lui Euridice. Dar cerul a ramas mut, asa ca el pleaca in Infern, pe taramul umbrelor, pentru a-si regasi iubita.
Cu lira sa el reuseste sa treaca cu bine de toate primejdiile din drumul sau. Ajuns la Hades, zeul mortii, reuseste sa-i inmoaie inima acestuia. El ii canta cu lira-i fermecata si ii marturiseste in stihuri dragostea curata care il inlantuise pentru toata viata de iubita sa Euridice.
Zeul se indura si va face pentru Orfeu ceea ce nici unui muritor nu i-a fost ingaduit: i-o va reda pe Euridice. Ea il va urma pe drumul spre lumea celor vii, cu conditia ca Orfeu sa nu intoarca capul si sa nu se uite la iubita sa, pana la iesirea din imparatia umbrelor.
Aproape de iesire, cand nu mai avea decat cativa pasi, Orfeu intoarce capul de teama ca poate Euridice s-a ratacit pe drum si nu e in urma lui. O mai vede pentru ultima oara pe Euridice, care, cu bratele intinse spre el, aluneca inapoi in Infern.
Zadarnic incearca sa se intoarca inapoi la Hades, nu ii mai este ingaduit. Rataceste prin lume abatut si trist, cu privirea pierduta si cu dorul in inima. Doar cantecul ii mai ramane drept consolare pentru pierderea iubitei. Nu mai vrea sa vada nici o femeie, din credinta si iubire pentru Euridice.
In zadar il ademenesc, bacantele, preotesele lui Bachus, zeul cel dezmatat. In zadar il invita sa ia parte la orgiile lor, Orfeu ramane neinduplecat. Atunci, bacantele, din razbunare si ametite de vin, il ucid.
Lira lui este luata de muzele lui Apolo si pusa pe bolta cereasca, unde formeaza constelatia Lirei.
Orfeu isi primeste moartea cu seninatate, stiind ca doar prin moarte se va putea intalni cu frumoasa lui Euridice, in lumea de dincolo. Iubirea sa va ramane curata, plina de devotament, pana la sfarsitul vietii. "


22/05/08 13:09

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre"
"Iustinian si Teodora
Teodora s-a nascut in jurul anului 500 la Constantinopole. Apartinea celei mai umile clase sociala, tatal ei fiind paznic de animale la circul din Constantinopole. Teodora si cele doua surori ale ei raman inca de la o varsta frageda orfane de tata si sunt nevoite sa cerseasca in arena circului, pentru a nu muri de foame.
Teodora debuteaza ca dansatoare de circ si ulterior devine actrita, dar in paralel practica si cea mai veche meserie din lume, cea de curtezana. Dupa cativa ani, renunta la viata artistica si are o relatie de scurta durata cu un guvernator dintr-o provincie din Africa de Nord. Se reintoarce la Constantinopole, si se muta intr-o casa din apropierea palatului imperial, unde isi castiga existenta torcand lana.
Narses, unul din eunucii de la palat, are un vis profetic. In vis ii apare o maimutica ce ii spune ca va deveni servitorul si omul de incredere al unei femei celebre, Teodora. Mare ii este mirarea cand intalneste a doua zi o femeie cu acelasi nume, actrita si in acelasi timp o femeie de moravuri usoare. Conditia ei umila nu parea sa-i prevesteasca un viitor atat de stralucit. Dar, dupa cum vom vedea, frumoasa curtezana va deveni curand imparateasa, destinul actionand implacabil in cazul acestei femei de exceptie.
Odata cu intalnirea cu Iustinian, nepotul imparatului Iustin si mostenitorul tronului, starea ei sociala se va schimba radical. Ii devine acestuia amanta adorata, coplesita cu bogatii si onoruri. Un lucru surprinzator pentru acele vremuri - pentru ca exista o lege care interzicea casatoria dintre un demnitar si o actrita sau curtezana - Iustinian doreste sa o ia de nevasta. Euphimia, sotia imparatului Iustin, se opune categoric.
Potrivit unor istorici, se pare ca Iustinian obtine, cu mari eforturi, abrogarea legii respective si se casatoreste cu aleasa inimii dupa moartea Euphimiei. Iustinian si Teodora devin imparat si respectiv, imparateasa, inca din timpul vietii lui Iustin.
Iustinian a remarcat isteţimea deosebită a soţiei sale care avea să devină in curand principalul său consilier in probleme de stat. Acesta nu va lua nici o decizie fara sa o consulte in prealabil.
Cu ocazia revoltei lui Nika, in anul 532 d.Hr., imparateasa Teodora isi demonstreaza curajul si energia, salvand coroana. Poporul se razvratise impotriva birurilor instituite de Iustinian, care incepuse un proiect de constructii masive si facea pregatiri de razboi, pentru a cuceri Occidentul. Inspaimantat, imparatul se hotaraste sa fuga, dar Teodora se dovedeste mai puternica. Prin negocieri purtate de Narses cu revoltaţii şi printr-un atac surprinzător cu trupe loiale împăratului, răscoala a fost inabusita in sange.
Dupa aceasta intamplare, Iustinian ii acorda incredere totala. Ea este cea care se va amesteca atat in politica interna (reorganizarea administratiei, un nou cod de legi, reducerea privilegiilor aristocratiei), cat si in cea externa, nutrind ambitia de a reda maretia Imperiului roman.
Teodora era o femeie frumoasa, de talie mijlocie, cu fata ovala si ochii mari, negri - asa cum apare imortalizata in numeroase opere de arta. Ea acorda o mare importanta ingrijirilor estetice si facea mare parada de lux, fapt ce i-a afectat popularitatea in randurile supusilor. Isi copleseste rudele cu bogatii si onoruri, poate pentru a-si uita originea umila.
Dar Teodora nu era numai o femeie frumoasa, ea s-a dovedit a fi deopotriva inteligenta si abila. Dupa ce ajunge imparateasa, ea devine un exemplu de corectitudine morala. In timpul domniei sale, imparateasa Teodora devine protectoarea moralei. Intareste institutia casatoriei si face divortul mai dificil.
Se preocupa in mod special de soarta actritelor si a curtezanelor. Promoveaza o lege care reglementeaza prostitutia si prin care ii obliga pe proxeneti sa redea libertatea sclavelor si femeilor libere care nu mai vor sa practice aceasta "meserie". Rascumpara toate locatarele caselor de toleranta din Constantinopole, pentru care infiinteaza un azil. Un mare numar de foste prostituate sunt trimise la manastire.
Ca si Iustinian, se straduieste sa impuna legea crestina si sa infaptuiasca unitatea religioasa a imperiului. Construieste biserici, spitale si orfelinate.
Pana in ultima clipa a vietii ei, Teodora imparte responsabilitatile tronului cu sotul ei. La varsta de 50 de ani moare rapusa de cancer, lasandu-l pe Iustinian distrus. Marele regret al vietii ei a fost faptul ca nu a putut da nastere unui mostenitor pentru tron, din cauza meseriei rusinoase practicate in tinerete.
Este impresionanta ascensiunea acestei femei frumoase si deosebit de inteligente, si modul in care ea a reusit sa-si depasesca propria conditie. Teodora este demna de toata admiratia pentru extraordinarul sau efort de vointa, care a reusit sa depasesca toate obstacolele care se opuneau idealurilor ei de iubire, bogatie si putere, intr-o epoca in care autoritatea era exclusiv apanajul barbatilor.
Ea va ramane in istorie un simbol al irezistibilului farmec feminin, dar si al autoritatii exercitate adesea fara scrupule."

http://www.dedragoste.com/publ/5-1-0-662


27/05/08 12:31

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
cele 10 porunci:
1.Să nu ai alţi Dumnezei afară de Mine!
2. Să nu-ţi faci chip cioplit (...)! Să nu te inchini lor, nici să le slujeşti (...).
3. Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău in deşert (...).
4. Adu-ţi aminte de ziua odihnei, ca să o sfinţeşti. Lucrează şase zile şi-ţi fă in acelea toate treburile tale...Iar ziua a şaptea este odihna (...): să nu faci in acea zi nici un lucru (...).
5. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta (...).
6. Să nu ucizi!
7. Să nu fii desfranat!
8. Să nu furi!
9. Să nu mărturiseşti stramb impotriva aproapelui tău!
10. Să nu doreşti casa aproapelui tău; să nu doreşti femeia aproapelui tău, nici ogorul lui, nici sluga lui (...) şi nimic din cate are aproapele tău! 

cele 7 pacate:
1. trufia
2. zgarcenia
3. invidia
4. desfraul
5. lenea
6. mania
7. lacomia


31/05/08 12:40

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din ciclul "civilizatii pierdute"
Incasii.
"Imperiul Inca, vast imperiu in Muntii Anzi din America de Sud, creat de catre incasi, un popor bastinas american, in secolul al XV-lea si cucerit de catre spanioli in secolul al XVI-lea. Incasii au construit o bogata si complexa civilizatie care a stapanit peste noua milioane de oameni. Sistemul incas de guvernare era unul dintre cele mai complexe organizatii politice dintre toate popoarele americii. Cu toate ca incasii s-au lipsit de un limbaj scris si de faptul ca nu cunosteau roata si bronzul, ei au realizat inovatii de inginerie fara seaman in alte parti ale americii, intrecandu-le pana si pe cele europene. Au construit structuri de piatra imense, au construit drumuri si poduri suspendate pentru a putea traversa vaile inguste si abrupte ale muntilor Anzi. Incasii au cucerit un mare numar de oameni din vecinatati. In timpul in care imperiul a ajus la apogeul dezvoltarii sale, avea o suprafata mai mare de 906.000 km patrati. Acest teritoriu a fost centralizat pe culmile Anzilor, insa s-a extins pana spre Pacific si bazinul Amazonului. Centrul politic al imperiului era situat in Peru de astazi si cuprindea parti din: ecuadorul de azi, Bolivia, nordul Chile, si nord-vestul Argentinei. Teritorul includea platouri inalte cu iarba, jungle, deserturi si vai fertile pe marginea raurilor.

Originea incasilor

Oamenii, cunoscuti mai tarziu ca incasi, erau organizati la inceput intr-un mic grup razboinic care vorbea limba "Quechuana" si traiau langa lacul Titicaca in sud-estul Perului, in secolul XII-XIII. Conform legendei incase, primul imparat incas, Manco Capac, impreuna cu trei frati si patru surori au iesit din pamant, din pesteri. In jurul anului 1200, Manco Capac conducea zece ayllus, sau clanuri, de la lacul Titicaca nord catre valea fertila din Cusco. Incasii au cucerit valea si au supus poporul. Au intemeiat orasul Cusco, capitala lor. Manco Capac s-a casatorit cu una din surorile sale pentru a stabili dinastia regala. El si succesorii sai au marit puterea imperiului prin casatorii, aliante si cucerirea popoarelor vecine. In timpul domniei lui Viracocha Inca, al optalea imparat, incasii stapaneau un teritoriu de 40km in jurul orasului Cusco. Incasii si-au extins simtitor teritoriile dupa cucerirea Chancasilor, sub domnia fiului lui Virachocha, Pachacuti Inca Yupanqui. El a reorganizat sistemul Inca social si politic. Impreuna cu fiul sau, Topa Inca Yupanqui, a extins Imperiul de la nordul Ecuadorului de astazi pana in centrul Chilelui. Acesti conducatori au adus civilizatia incasa la apogeul dezvoltarii, au transformat capitala Cusco intr-un centru incas de societate si guvern, au dezvoltat o religie de stat si au instaurat un sistem administrativ pentru a putea controla largile vai si numerosii supusi."

mai multe... http://www.e-referate.ro/referate/Imper ... 03-18.html


02/06/08 12:39

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre"

Lancelot si Guinevere
"Lancelot si Guinevere, celebrul cuplu de indragostiti din legendele regelui Arthur si ale cavalerilor Mesei Rotunde, au trait o poveste de dragoste, pe cat de frumoasa, pe atat de imposibila.
Guinevere era sotia respectata a regelui Arthur care domnea in Camelot. Desi il admira si il respecta pe sotul sau, ea nu-l iubea, casatoria lor fiind impusa de ratiuni politice. Lancelot era unul dintre cavalerii Mesei Rotunde si in acelasi timp cavalerul de incredere al regelui.
Dragostea se infiripa in inima Gueneverei abia atunci cand apare Lancelot in regat si se remarca prin curajul si priceperea sa in lupta. Dragostea lor a fost acel gen de iubire care te fulgera din prima clipa, iti invadeaza sufletul si simti ca nu mai ai scapare. Iubirea lor parea cel mai trist si imposibil lucru de pe pamant, pentru ca ei i se opunea loialitatea fata de rege si tara. Degeaba au incercat cei doi iubiti sa se opuna focului mistuitor din inima lor si sa traiasca dupa regulile unei societati rigide.
In final ei isi dau seama ca nu se pot impotrivi fiorului dragostei, o dovada in plus ca dragostea nu se poate impune pentru ca ea se ghideaza dupa ratiuni proprii. Cavalerul viteaz si regina au devenit iubiti, traind pentru foarte putin timp patimasa dragoste in lumea lor. Regele afla de tradarea reginei si o condamna la ardere pe rug. Lancelot reuseste sa fuga si sa scape de razbunarea luiArthur, dar se intoarce in ziua executiei pentru a o salva pe iubita lui.
Legenda mai spune ca regatul si-a gasit sfarsitul in urma tradarii infaptuite de cei doi iubiti. Dar finalul idilei dintre cei doi ramane invaluit in mister. Nu se stie daca in final indragostitii si-au putut trai povestea lor de dragoste sau iubirea lor a trecut dincolo de moarte, pentru a se reintalni intr-o lume mai buna, care sa le ingaduie sa-si indeplineasca dorinta arzatoare de a se iubi.
Un final cu atat mai incitant cu cat lasa loc imaginatiei sa completeze aceasta poveste de dragoste tulburatoare. "

http://www.dedragoste.com/publ/5-1-0-195


04/06/08 13:37

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
din seria "cupluri celebre"

Ludovic al XVI-lea şi Maria Antoaneta
"Acest cuplu a devenit celebru mai degraba prin soarta cruda care i-a unit pe cei doi, decat prin dragostea care ii unea. Pentru ca nu a fost vorba de dragoste. Casatoria lor a fost dictata din ratiuni politice: intarirea relatiilor diplomatice dintre tarile lor de provenienta, Franta si Austria.
Arhiducesa Marie Antoinette (1755 – 1793) a fost fiica Imparatului Sfantului Imperiu Roman, Franz I, si a Imparatesei Maria Tereza. La vârsta de 15 ani s-a măritat cu Ludovic al XVI-lea al Franţei (1754-1793).
Despartita la o varsta frageda de parinti, familie, prieteni si de tara sa – pe care nu o va mai revedea niciodata - Maria Antoaneta a intampinat dificultati de integrare in opulenta, sofisticata si inselatoarea lume a Versailles-ului. Ea pare sa se fi adaptat mai greu conventiilor noului ei mod de viata si - cel putin la inceput - nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor celor de la curte. 
Find inca tanara si cu o personalitate in formare, Marie Antoinette s-a lasat treptat sedusa de aristrocratia franceza decadenta care isi traia ultimele clipe de glorie, intr-un desfrau si o opulenta care sfidau bunul simt, in conditiile in care poporul se zbatea in saracie si mizerie.
Luis al XVI-lea, viitorul rege, fie avea probleme de impotenta, fie o trata cu indiferenta, cert este ca mariajul lor ramane neconsumat dimp de 7 ani de la casatorie, alimentand o serie de barfe conform carora Maria Antoaneta nu ar fi fost in stare sa dea nastere mostenitorului tronului Frantei.
In urma mortii neasteptate a lui Ludovic al XV-lea (1774), Ludovic al XVI-lea si Marie Antoinette devin rege si regina la varsta de 20 si, respectiv, 18 ani. Afirmatia pe care au facut-o cei doi adolescenti - deveniti rege si regina peste noapte - „Apara-ne, Doamne, pentru ca suntem prea tineri sa domnim!” ilustreaza in mod clar faptul ca cei doi nu se simteau pregatiti sa duca greul treburilor regatului.   
Neglijata de sot, Marie Antoinette a avut o aventura scurta si plina de pasiune cu un conte suedez, Hans Axel de Fersen, un barbat cuceritor si recunoscut pentru frumusetea sa. Acesta ii va ramane devotat pentru tot restul vietii sale. Din pacate, lipsa de tact a celor doi amanti a facut ca aventura lor sa fie in curand cunoscuta de toata lumea de la Curte.
Reginei ii ramane fie sa se supuna, fie sa se razvrateasca impotriva regulilor absurde din lumea Versailles-ului. Ea devine, de-a lungul vietii, cea mai neinteleasa si controversata suverana a Frantei.   
Marie Antoinette a ramas renumita in istorie prin excesele sale sexuale. S-a pretins ca ar fi fost lesbiană si că ar fi întreţinut relaţii intime cu numeroşi bărbaţi, inclusiv cu cumnaţii ei. Unii istoricii moderni considera ca toate aceste acuze la adresa ar putea fi simple exagerari, pentru ca nu exista dovezi certe in acest sens.
Probabil ca e si un sambure de adevar in aceste zvonuri despre aventurile ei de la Curte. Dar la fel de adevarat e ca societatea Versailles-ului, decadenta si dornica de scandal, ar fi putut alimenta toate aceste barfe la adresa reginei Frantei. Oricum, ea nu a fost o regina prea iubita pentru ca era de origine straina si obisnuia sa isi trateze supusii cu raceala.
Pe masura ce s-a maturizat, Maria Antoaneta a reusit sa se reabiliteze ca sotie, mama si regina."

mai multe... http://www.dedragoste.com/publ/5-1-0-659


06/06/08 12:45

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
Phi(Φ), segmentul de aur, proportia de aur, raportul de aur, sectiunea de aur, este primul număr iraţional descoperit şi definit în istorie.

"Se pare ca atunci cand segmentele b si c sunt in sectiune de aur ele plac ochiului mai mult decat daca s-ar fi impartit aceeasi lungime in oricare alte segmente neegale b,c. Aceeasi observatie empirica l-a condus pe Leonardo da Vinci sa numeasca sectio aurea , adica sectiunea de aur, impartirea segmentului de lungime a in segmentele b si c (a/b=b/c).El sustine misterul acestei sectiuni si aduce exemple luate din proportiile diferitelor parti ale corpului omenesc sau din arhitectura,afirmand ca forma armonioasa a corpului omenesc se explica prin existenta acestui raport de aur intre diferitele parti ale lui. Astfel buricul imparte lungimea corpului omenesc dupa sectiunea de aur." la fel cum cotul imparte bratul dupa sectiunea de aur, iar exemplele pot continua.

Raportul este definit ca phi = 1,61803399…. cu o infinitate de termeni si pare prezent peste tot in natura: de la cochiliile melcilor si dispunerea petalelor florilor pana la forma galaxiilor. Nici artele plastice sau muzica nu raman in afara “razei de actiune” a uimitorului numar.

Numarul de aur este strans legat de Sirul lui Fibonacci - este o secventa de numere in care fiecare numar se obtine din suma precedentelor doua din sir. Astfel, primele 10 numere ale sirului lui Fibonacci sunt:
1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, ...
(primele 2 numere sunt predefinite, iar restul se obtin in mod recursiv, din suma precedentelor doua: 3 = 2 + 1, 5 = 3 + 2, samd...)
Secventa numerelor lui Fibonacci a fascinat de-a lungul istoriei pe foarte multi oameni de stiinta, matematicieni, fizicieni, biologi, si, continua sa o faca chiar si in prezent: raportul dintre doi termen succesivi ai şirului lui Fibonacci tinde spre phi (de exemplu 233/144 = 1,61805...).

mai multe... http://www.altastiinta.ro/pagini/o%20al ... ortia.html

http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal/R. ... i/fib.html


16/06/08 01:14

   
UnderZero
membru

Locatie: n-are conteaza...
Inregistat: 19/04/08
Personal, le admir pe toate cele 3 surori BRONTE. Intr-un secol in care doar barbatii erau considerati scriitori adevarati, ele au demonstrat ca se poate...Am ales-o pe Emily. Motivul e simplu: romanul ei "La rascruce de vanturi" e unul dintre preferatele mele...

Emily BRONTE n. 1818 – m. 1848
"Scriitoare engleză, cea mai cunoscută dintre cele trei surori Bronte. Ea a publicat un singur roman în 1847 „Wuthering Heights”, o poveste despre o dragoste ruinată şi răzbunare. Dar această singură lucrare a sa şi-a câştigat un loc de seamă printre capodoperele literaturii engleze.
S-a născut în Thorton, Yorkshire, pe 30 iulie 1818. Tatăl său a fost rector în Haworth din 1820. După moartea mamei în 1821, copiii au petrecut majoritatea timpului citind şi scriind. Pentru a evada din copilăria lor nefericită Anne, Emily, Charlotte şi fratele lor Branwell au creat lumi imaginare. Emily şi Anne au creat lumea Gondal, iar Charlotte şi Branwell au însemnării despre regatul Angria.
Între 1824-1825 Emily a urmat cursurile şcolii din Cowan Bridge împreună cu Charlotte şi apoi au fost educate acasă.
În 1835, Emily s-a dus la şcoală în Roe Head, dar a suferit din cauza dorului de casă şi după câteva luni s-a întors acasă. În 1837 a devenit guvernantă în Law Hill, lângă Halifax, unde a petrecut 6 luni. Pentru a-şi facilita planul de a înfiinţa o şcoală de fete, Emily şi Charlotte au mers în 1842 la Brussels pentru a studia limbi străine şi managementul şcolar.
Emily s-a întors în acelaşi an acasă în Haworth, unde a rămas până la sfârşitul vieţii ei. Romanul lui Emily Bronte, „Wuthering Heights”(1847) nu a câştigat succesul imediat pe care l-a avut romanul “Jane Eyre” al lui Charlotte, însă cu timpul a obţinut faima unuia dintre cele mai intense romane scrise în engleză. Spre deosebire de Anne, ale cărei romane aveau tendinţe autobiografice, Emily a introdus un narator fictiv, Lockwood.
Emily Bronte a murit de tuberculoză pe 19 decembrie 1848 după ce a răcit la înmormântarea fratelui ei în septembrie.
În mod ironic, după apariţia romanului„Wuthering Heights”, nişte sceptici au susţinut că romanul era scris de Branwell, afirmând că nici o femeie nu ar fi putut scrie o poveste atât de pasională. În 1850 „Wuthering Heights” a fost publicat din nou împreună cu o selecţie de poezii şi notele biografice ale lui Charlotte Bronte.
În 1941, a fost publicată ediţia Hatfield a “Complete Poems of Emily Jane Bronte”."

http://www.legaturi.ro/?page=pgarticole ... &id=80

"Singurul roman al lui Emily Brontë, ,,La rascruce de vanturi”, nu s-a bucurat de succes in momentul publicarii acestuia. Cu toate acestea, meritul de a fi scris un roman de exceptie, ii este astazi recunoscut autoarei.

Plasat in Marea Britanie a sfarsitului secolului XVIII, ,,La rascruce de vanturi” frapeaza in primul rand prin imbinarea stilului gotic, care fascineaza dar si ingrozeste, cu cele doua povesti de dragoste care fac subiectul acestui roman. Desfasurarea actiunii este sustinuta si de cele doua domenii fictive, Wuthering Heights si Thrushcross Grange, inspirate de Yorkshire-ul natal al surorilor scriitoare.

Autoarea subliniaza forta distructiva a dragostei, generata de conflictul dintre cele doua personaje principale: Catherine si Heathcliff, care desi impart o dragoste puternica, sfarsesc prin a se distruge reciproc.
Legaturile care se creeaza intre membrii celor doua familii- Earnshaw, care locuiesc la Wuthering Heights si Linton, care locuiesc la Thrushcross Grange, fac ca actiunea sa para complicata. In fapt insa, nu este asa.

Heathcliff (al carui nume s-ar putea traduce ,,stanca arida”) personaj intunecat, puternic si hotarat, este adoptat de familia Earnshaw, si se indragosteste de fiica acestora, Catherine, cu care traieste o frumoasa poveste de dragoste.Din pacate, fratele acesteia, Hindley, il trateaza cu cruzime, atragandu-si astfel ura ,,intrusului”. Ajungand la un moment dat la Thrushcross Grange, Catherine este fermecata de stilul de viata victorian, si in urma conjuncturii de evenimente se marita cu Edgar Linton, cu care are si un copil, pe Cathy, dupa nasterea careia moare.

Simtindu-se tradat, Heathcliff fuge si se intoarce ca detinator al unei averi uriase, hotarat sa se razbune."

http://www.bookblog.ro/raluca-alexe/la- ... e-vanturi/

Daca vreti sa stiti cum se termina...cititi cartea :D.

PS: e pg 2! Iupiiii!

Ultima modificare de UnderZero (16/06/08 12:05)


16/06/08 09:28

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08

UnderZero a scris:

PS: e pg 2! Iupiiii!

da, iupiiii :D  io de'o luna ma chinui :D (p.s. bine ai venit in acest minunat topic :D )


16/06/08 12:19

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
de cateva zile tot dau tarcoale la subiectul acesta, dar n-am indraznit sa scriu nimic, pentru ca nu stiu exact cam din ce domenii ar trebui sa scriu...am fost 3 ani redactor si tehnoredactor la o revista si sunt multe lucruri interesante, dar nu stiu care dintre ele ar fi potrivite...incerc si eu..daca nu ii bine da-mi tu feedback un cot :D

IANUARIE  vine de la ZEUL IANUS, fiul lui Apollo, care era reprezentat, de catre romani, cu doua fetze: cu una privind spre trecut si cu cealalta spre viitor

FEBRUARIE provine de la FEBRUA -porecla zeitei JUNONA, pe care romanii o sarbatoreau in aceasta luna

MARTIE, dupa zeul razboiului MARTE. la Roma, sub domeniul lui Romulus, anul incepea cu aceasta luna.

APRILIE provine de la verbul "aprire" (a deschide), simbolizand faptul ca in aceasta luna natura se deschide.

MAI aminteste de "majores", nume dat de Romulus senatorilor romani

IUNIE era luna dedicata tineretului ("junius")

IULIE provine de la Iulius Caesar care s-a nascut in aceasta luna

AUGUST vine de la Octavian Augustus, primul imparat roman. La inceput se numea "sextilis", adica luna a sasea

SEPTEMBRIE, OCTOMBRIE, NOIEMBRIE si DECEMBRIE sunt derivate de la numerele de ordine ale lunilor, tinand seama de faptul ca anul incepea din martie.


ZILELE  SAPTAMANII

LUNI este "ziua Lunii"[ Lunae dies]. Luna, careia grecii ii spuneau Selene, era o femeie foarte frumoasa, purtata printre nori intr-un car de argint.

MARTI este "ziua lui Marte"  [Martis dies]. Marte, fiul lui Jupiter si al Iunonei, era considerat zeul razboiului si protectorul agriculturii.

MIERCURI este "ziua lui Mercur" [Mercurii dies]. Mercur corespunde in mitologia greaca lui Hermes, fiul lui Zeus si al Maiei. Era socotit zeul comertului si al calatoriilor, protectorul pasarilor, patronul muzicii, al inventiilor si al mestesugurilor

JOI este "ziua lui Iovis" [Jupiter-Iovis dies], stapanul zeilor

VINERI este "ziua Venerei" [Veneris dies] care a fost considerata, la inceput, protectoarea
vegetatiei si a feritilitatii. identificata cu Afrodita, Venus a fost socotita si la romani drept zeita frumusetii.

SAMBATA  este "ziua lui Saturn", cel care patrona muncile agricole si roadele pamantului.

DUMINICA este "ziua Soarelui" [Solis dies]. In Evul Mediu, termnul intrat in circulatie pentru a denumi aceasta zi a fost "Domenica dies"


[scuzati pentru amintirea de mai multe ori a anumitor "zei". sper ca nu deranjeaza. am incercat sa mai scot din ei, dar isi pierdea esenta daca scoteam tot]

Ultima modificare de tamarta4jc (16/06/08 22:34)


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

16/06/08 20:42

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08

tamarta4jc a scris:

...incerc si eu..daca nu ii bine da-mi tu feedback un cot :D

bine ai venit tamarta4jc :) e foarte bine. am scris, scriem, din mai multe domenii, asa incat nu'ti fa griji. cotul il pot da doar pentru incurajare :D

stiati ca...

- Unghiile mainilor cresc de patru ori mai repede decat cele ale picioarelor?

- Creierul uman are aproximativ 100 de miliarde de neuroni. Cam tot atatea stele exista in galaxia noastra. Caracatita are aproximativ 300 de milioane de neuroni?

- Viteza minima cu care circula informatia intre neuroni este de 416 km/h?

- Zilnic, avem in jur de 70 000 de ganduri?

- Dimensiunile ochilor sunt aceleasi pe parcursul vietii ca atunci cand te nasti?

- De ce se zbate ochiul? Lipsa calciului din organism, a magneziului si potasiului provoaca aparitia unor spasme musculare necontrolate. Acestea mai pot fi cauzate si de o oboseala musculara si pot aparea atat la nivelul ochilor, cat si in alte zone ale organismului?

- Un calmant natural de sase ori mai puternic decat morfina este prezent in saliva umana, potrivit unei echipe de cercetatori francezi care a publicat un studiu in Proceedings of the National Academy of Sciences, informeaza newscientist.com. Substanta, botezata opiorfina, poate contribui la crearea unor calmante la fel de eficiente ca si morfina, insa fara a crea dependenta, asa cum se intampla in cazul medicamentelor traditionale?

- ...in vechiul Babilon, socrii mici erau obligati sa-i aprovizioneze, zilnic, timp de o luna, pe tinerii casatoriti cu mied (vin de miere)? De aici provine celebra "luna de miere", cunoscuta si astazi.

- ..cel mai rece loc permanent locuit este localitatea Oimeacov (Rusia), pe valea fluviului Indighirka, unde s-a inregistrat, in februarie 1964, temperatura minima absoluta de -71.10?
 
- Cnofrom uuni stduiu al ueni uinvresttiai elgenze, nu cntozeaa in ce odrnie se alfa lirteele itnr-un cuvant, signruul lcuru ipmotarnt e ca pirma si utlima lierta sa fie la lcuol lor. Rsetul potae fi o vrzaa colmpeta si tot o vei ptuea ctii fraa prboelme.
Atsa e din cuzaa ca nu ciitm feicrae lteira, ci cvanutul ca un irtneg.

- TYPEWRITER este cel mai lung cuvant care poate fi scris folosind doar literele de pe un rand al tastaturii de calculator?

- Cand englezii au ajuns in Australia au vazut un animal ciudat care sarea prin paduri. Au chemat un bastinas si l-au intrebat prin semne ce animal era acela. Cum bastinasul repeta "kan ghu ru" ei au adoptat acel nume pentru animal. Dupa mult timp cercetatorii au constatat ca bastinasul de fapt spunea "nu inteleg".

- ...singura tara din Europa cu o limba unitara - fara dialecte sau minoritati nationale este Islanda?
 
- Bucurestiul este a 6 capitala din UE ca marime?

- cel mai vechi asezamant religios din Bucuresti este Biserica Domneasca? Cea mai veche biserica din Bucuresti, situata pe Lipscani in “Centrul Vechi” (fost Curtea Veche) a fost construita de domnitorul Mircea Ciobanul in timpul primei sale domnii (1545-1554) si se pastreaza si azi in forma originala.

- orasul Bucuresti este desemnat capitala a Tarii Romanesti in 1659 de catre domnitorul Gheorghe Bica?

- primele drumuri pavate cu piatra de rau se amenajeaza in 1661?

- in 1694 se infiinteaza prima instutie de invatamant superior, Academia Domneasca?

- intre 1798 si 1831, populatia Bucurestiului se dubleaza? Recensamantul din 1798 numara putin peste 30 de mii de locuitori in timp ce 33 de ani mai tarziu se ajunge la 60.587 de locuitori.

- cea mai veche gara de calatori din Bucuresti este Filaret? Aceasta a fost data in folosinta in octombrie 1869, cu un an si o luna mai devreme decat actuala Gara de Nord (Gara Targoviste atunci), infiintata in noiembrie 1870.

- primul teatru din Bucuresti, Teatrul National a fost inaugurat pe 31 decembrie 1852 cu piesa “Zoe sau Amantul imprumutat”?

mai multe... http://stiati-ca.com/2008/03/12/curiozi ... stiati-ca/


17/06/08 12:51

   
tamarta
membru

Locatie: Cluj :D
Inregistat: 22/11/06
Cat de destept este piciorul tau drept?
Incearca asta. Este de la un chirurg ortoped.
Iti va pune mintea in incurcatura si vei continua sa incerci din nou si din nou pentru a vedea daca esti mai destept decat piciorul tau, dar nu veti reusi.

1. In timp ce stai la birou in fata calculatorului, ridica piciorul drept de pe podea si fa cu el cercuri in sensul acelor de ceasornic.
2. Acum, in timp ce faci asta, deseneaza cifra "6" in aer cu mana dreapta. Piciorul isi va schimba sensul de rotatie.

Inainte de sfarsitul zilei vei incerca din nou, daca nu ai facut-o deja.

* Un calmant natural de sase ori mai puternic decat morfina este prezent in saliva umana, potrivit unei echipe de cercetatori francezi care a publicat un studiu in Proceedings of the National Academy of Sciences, informeaza newscientist.com. Substanta, botezata opiorfina, poate contribui la crearea unor calmante la fel de eficiente ca si morfina, insa fara a crea dependenta, asa cum se intampla in cazul medicamentelor traditionale. Opiorfina functioneaza la nivelul celulelor nervoase ale coloanei vertebrale, stopand distrugerea proteinelor cerebrale naturale cu actiune calmanta asupra durerilor. Opiorfina poate fi produsa in cantitati mari fara a fi nevoie sa fie izolata din saliva, a explicat dr. Rougeot, coordonatoarea studiului.

*Persoanele stangace au o rapiditate in gandire mai mare decat cele dreptace, este concluzia unui studiu australian. Expertii sunt de parere ca acest lucru se intampla pentru ca stangacii au tendinta de a utiliza ambele emisfere ale creierului mai usor si mai eficient decat persoanele dreptace. Mai multi voluntari au fost pusi sa rezolve niste teste legate de limbaj, pentru ca acesta necesita utilizarea ambelor parti ale creierului, iar cercetatorii au descoperit ca persoanele exclusiv stangace au manifestat o rapiditate in gandire, in medie, cu 43 de milisecunde mai mare fata de persoanele dreptace. Oamenii au tendinta de a utiliza ambele emisfere pentru a realiza anumite sarcini care sunt foarte dificile, care trebuie efectuate intr-o perioada foarte scurta de timp sau care necesita o cantitate mare de informatii, precum jocurile pe calculator, pilotarea unei masini in trafic aglomerat sau sportul.

*Comportamentul agresiv si distructiv al unor copii este inscris in ADN-ul acestora, este concluzia unui studiu realizat de o echipa de cercetatori americani. Descoperirea cercetatorilor de la Universitatea din Virginia contrazice parerile traditionale conform carora mediul in care se dezvolta si este educat copilul influenteaza relatiile acestuia cu cei din jurul sau. Copiii care mint, se comporta in mod tiranic sau au tendinta de a se certa permanent cu cei din jurul lor au mostenit aceste trasaturi pe cale genetica. La studiu au participat perechi de gemeni identici, care impart acelasi bagaj genetic, si non-identici care impart doar jumatate din gene. Conform specialistilor americani, trasaturile comportamentale sunt mostenite la fel ca si culoarea parului sau a ochilor.

*Creierul lui Albert Einstein era semnificativ mai mic decat creierul uman mediu. Creierul lui cantarea 1 230 g, in timp ce creierul normal cantareste intre 1 300 si 1 400 grame.

*Purtarea unei casti audio timp de o ora face sa creasca numarul de bacterii din ureche cu 700%

*Daca ochii nostri ar fi o camera foto, atunci ar fi o camera de 120 de megapixeli.

*Ochii nostri au mereu aceeasi marime, aceeasi ca la nastere, dar nasul si urechile cresc in permanenta.

*De ce se zbate ochiul? Lipsa calciului din organism, a magneziului si potasiului provoaca aparitia unor spasme musculare necontrolate. Acestea mai pot fi cauzate si de o oboseala musculara si pot aparea atat la nivelul ochilor, cat si in alte zone ale organismului.

*Femeile si barbatii gandesc diferit. De aceea, daca un barbat si o femeie ar suferi leziuni in aceeasi zona a creierului, efectele ar fi complet diferite.

*Pentru o buna functionare, creierul nostru are nevoie de 13 vitamine, 15 minerale si peste 10 acizi. Pentru a-i furniza aceste substante este bine sa mancam peste gras (macrou, hering sau sardine), lapte si carne slaba. Glucoza, indispensabila creierului, se gaseste in cereale, legume si fructe.

Ultima modificare de tamarta4jc (17/06/08 13:17)


_______________________________________
"Nu varsta aduce intelepciunea, nu batranetea te face in stare sa judeci. Iata de ce zic: Ascultati-ma! Imi voi spune si eu parerea"  Iov32:9, 10

17/06/08 13:16

   
+Archangel+
Moderator

Locatie: Ploiesti, RO
Inregistat: 05/07/06
Preluat din: "Cand dragostea se intoarce acasa" de George Uba

• Când se rătăcește, o femeie oprește și întreabă pe unde s-o
ia. Pentru un bărbat, acesta este un semn de slăbiciune. Se va
învârti ore întregi, anunţând din când în când că este aproape de
destinaţie, spre disperarea consoartei lui, care îi dă sfatul:
„Întreabă odată, omule, și nu mai înconjura Sinaiul ăsta! Nu vezi
că te învârţi în jurul cozii?"

• Femeile au o capacitate foarte dezvoltată de a observa orice
amănunt, cât de mic, precum și schimbările de aspect sau de
comportament ale celorlalţi. Nu încerca să ascunzi ceva de soţie,
că nu ţine!... Ele au o percepţie periferică mai amplă decât cea a
bărbaţilor. La multe femei, orientarea periferică ajunge până la
1800, pe când bărbatul are creierul configurat pentru un tip de
privire ca printr-un tunel, la mare distanţă, ca și când ar avea un
binoclu.

• Când creierul bărbatului se odihnește, cel puţin 70% din
activitatea sa electrică este blocată. În cazul femeilor, scanerul
arată că este activ în proporţie de 90% în timpul unei stări similare,
confirmând faptul că femeile primesc și analizează permanent
informaţii din mediul înconjurător.

• Femeile descriu culorile mult mai amănunţit decât bărbaţii,
pentru că ele au doi cromozomi X care furnizează o mai mare
varietate de celule conice, care sesizează culorile până la nuanţe.
Ele au albul ochilor mai mare ca al bărbaţilor, pentru că sunt făcute
pentru acea comunicare interpersonală la distanţă mică, ce
face parte integrantă din legătura pe care o poate stabili o femeie.

• Când un bărbat este trimis să caute margarina în frigider, nu
dă de ea nici după ce caută a doua oară, pe când ea i-o arată cu
ochii închiși. Hormonii ei de estrogen îi permit să identifice
obiectele din sertar sau din încăpere și să-și amintească de ele
ulterior, după un tipar de memorie specific. Ea devine pentru soţ
contul deschis de memorie pentru mărunţișurile pe care el nu le
ăsește cu nici un chip. Noile studii au mai sugerat că, de fapt,
creierul bărbatului caută în frigider cuvântul „margarină".

• Când un bărbat intră cu soţia lui într-o casă, el identifică
detaliile tehnice (intrările, lucruri ce trebuie reparate), pe când
femeile analizează chipurile și știu exact cine cu cine și ce simte
fiecare.

• Femeile aud mai bine decât bărbaţii și sunt abile în a distinge
sunetele înalte. Creierul femeii este programat să audă cum plânge
copilul noaptea, în vreme ce tatăl doarme liniștit și nezdruncinat,
emanând o coloană sonoră prin sforăitul lui de diferite intensităţi.
De aceea, robinetele care picură le înnebunesc pe femei, în vreme
ce bărbaţii dorm liniștiţi, fără să le bage în seamă.

• Dacă femeile sunt mai pricepute în diferenţierea sunetelor,
bărbaţii pot spune dincotro provin ele. Această capacitate de diferenţiere
la femei le dă posibilitatea să priceapă schimbările emoţionale
la copii și la adulţi, devenind veritabile termometre afective.

• Sexul frumos are capacitatea de a fi atent într-o discuţie faţă
în faţă cu cineva și de a urmări și o altă conversaţie, pe când
bărbatul nu se poate concentra decât asupra unei singure activităţi.
Dacă sună telefonul, bărbatul le va cere celorlalţi să tacă, pentru
că altfel nu se poate concentra. Femeia, în schimb, răspunde și
gata, indiferent câţi factori stresori sunt în jurul ei.

• Nici discuţie, pielea femeilor este mult mai sensibilă decât a
bărbaţilor. Ocitocina este un hormon care stimulează dorinţa de
mângâiere și activează receptorii atingerii. Nu e de mirare că
femeile, având receptorii atingerii de zece ori mai sensibili decât
ai bărbaţilor, dau mai multă atenţie mângâierilor din partea bărbaţilor.
Unele studii au arătat că femeile care sufereau de boli
nervoase și de depresii și-au revenit mult mai rapid în funcţie de
numărul de mângâieri și de alinări, precum și de durata acestora.
Atunci când o femeie are probleme sentimentale sau este foarte
supărată pe un bărbat, mai mult ca sigur va spune: „Nu mă atinge!"

• Simţul gustativ al femeii și cel olfactiv sunt net superioare
faţă de cele ale bărbaţilor. Bărbaţii sunt mai eficienţi în a distinge
gusturile sărat și amar, în timp ce femeile preferă dulciurile.

• Bărbaţii sunt mai puţin sensibili atunci când o femeie suferă
din pricina unei dureri, dar ei devin sensibili la un meci de fotbal
sau la alte emisiuni mai agresive.

• Și mai trebuie să recunoaștem că femeile sunt net superioare
în privinţa simţurilor de percepţie: ele sunt pricepute în a detecta
nuanţele fine la nivelul limbajului trupului, al vocii, al tonului și al
altor stimuli senzoriali. Ele pot citi chiar reacţii și sentimente ale
animalelor.

• Știm că emisfera dreaptă a creierului răspunde de partea
creatoare și este mai dezvoltată la femei, iar emisfera stângă
răspunde de controlul asupra logicii și raţionamentului și este
dezvoltată mai mult la bărbaţi.

• Folosind tomograful cu rezonanţă magnetică, scanerul a pus
în evidenţă că bărbaţii folosesc mai ales partea stângă a creierului
pentru vorbire, în timp ce femeile folosesc atât partea stângă, cât
și pe cea dreaptă. De unde și pofta lor de a vorbi mai mult ca
bărbaţii, iar capacitatea fetiţelor de a învăţa o limbă străină e mai
mare decât la băieţi. Mai simplu spus, bărbaţii au capacităţi limitate
în privinţa vorbirii și conversaţiei.

• Emisferele stângă și dreaptă ale creierului sunt legate printr-o
serie de nervi care se numesc corpul calos. Acest cablu face ca o
parte a creierului să comunice foarte bine cu cealaltă, permiţând
schimbul de informaţii, ca două calculatoare pe umeri, legate de
o interfaţă unică. Ei bine, la femeie, corpul calos este mai gros
decât la bărbat, având cu peste 30% mai multe legături între
emisfere. De aceea, vorbirea femeii este mai fluentă, iar acest
lucru explică și capacitatea femeilor de a putea executa mai multe
lucruri fără legătură aparentă între ele. De unde și intuiţia
feminină. Ce să-i faci, asta e! Bărbatul are mai puţine conexiuni
și de aceea creierul lui este configurat să facă un singur lucru o
dată. Creierul lui este mai compartimentat. Dacă îi veţi scana
creierul în timp ce citește, veţi constata că practic este surd. Nu-și
poate păstra vigilenţa auditivă în același timp ce citește

• Pentru o sugestie mai puternică, am spune că creierul
bărbatului este mono, pe când al femeii este stereo. Și, ca și când
nu este de ajuns, s-a constatat că creierul femeii are mai multă
materie cenușie, deși este mai mic ca dimensiune.

• Pentru că ea folosește anumite părţi ale creierului în același
timp, femeii îi este greu să distingă între dreapta și stânga.

• Cred că trebuie să mai marcăm puncte și pentru bărbaţi. Ei
au o orientare în spaţiu mult mai bună, pe când femeile au o
orientare bidimensională. Deși ele îţi văd scama pe costum de la
30 de metri, nu reușesc să parcheze mașina cu spatele, lovind
mereu ușa garajului. Ţine de orientarea pe trei dimensiuni, și pe
aceasta nu o are prea dezvoltată.

• Creierul bărbatului îndosariază informaţiile, pe când cel al
femeii nu le înmagazinează, ci ele revin mereu în minte. Singura
modalitate prin care o femeie poate scăpa de problemele din gând
este să le exprime și astfel să le conștientizeze. Obiectivul ei este
să scape de probleme, nu să găsească soluţii sau să tragă concluzii.

• Bărbaţii, stocând informaţiile, nu găsesc de bine să le exprime,
așa că, atunci când, după o zi de lucru cu evenimente de tot felul,
este întrebat de soţie cum a fost, el răspunde laconic: „Bine! Ca
ieri. Nimic nou!" Efortul de exprimare fiind mai redus, nu
consideră că este împins să-l facă.

• Pentru o femeie, vorbirea continuă să aibă un scop precis:
crearea de noi relaţii interumane și împrietenirea. Pentru bărbaţi,
vorbirea înseamnă o referire strictă la fapte.

• Faptul că mamele vorbesc mai mult cu fetele este motivul
pentru care acestea din urmă vorbesc mai mult decât băieţii.

• Bărbaţii își vorbesc mai ales în gând. Când o femeie îl vede
privind pe geam, își închipuie că este plictisit sau leneș și încearcă
să-i vorbească și să-i dea ceva de făcut, că tot stă degeaba:
„Pentru că tot nu faci nimic, du-te și spală pe jos în bucătărie,
dragule!"

• Bărbaţii trebuie să înţeleagă că, atunci când o femeie
vorbește, ea nu așteaptă să i se găsească soluţii.
Cineva spunea: „Odată nu i-am vorbit nevestei șase luni. N-am
vrut s-o întrerup!"

• Chiar cuvântul în sine are un înţeles pentru bărbat și alt
înţeles pentru femeie. Prin cuvânt, bărbatul exprimă idei și
informaţii, iar femeia, sentimente și emoţii.
De multe ori creditul de cuvinte rămâne destul de bogat la femeie
la sfârșitul unei zile și ea trebuie să îl consume ca să se simtă
ușurată și fericită. Atât așteaptă: să fie ascultată. Nu are nevoie
de soluţii.

• Când un bărbat citește o carte, se uită nerăbdător să vadă
câte pagini mai sunt până la terminarea unui capitol, pe când femeia
nu este atât de secvenţială ca bărbatul, căutând finalul. Fire
imaginativă, proiectează ea scenarii, pe care le va confrunta cu
finalul cărţii.

• Dacă bărbatul este adâncit într-o lectură, scrie un articol
sau un referat, nevasta lui îi va lăsa ușa deschisă, ca un reflex de a
nu i se închide posibilitatea comunicării. El va striga după ea să
închidă ușa, ameninţând-o cu reproșuri pentru repetatele ei violări
ale intimităţii bârlogului său.

• Bărbaţii folosesc limbajul pentru a se întrece între ei, de
aceea sensul cuvintelor este mult mai important, ei căutând o
soluţie cu finalitate. La femei, vocabularul nu este punctul lor
forte, de aceea definirea și înţelesul cuvintelor nu contează așa
de mult, căci ele se bazează pe tonul vocii pentru o exprimare
mai fidelă, dar și pe limbajul trupului, pentru a-i da un conţinut
emoţional. Scopul urmărit este cel al construirii relaţiilor, și nu
argumentativ, ca al bărbaţilor. Dacă o femeie îi vorbește mult
bărbatului ei, înseamnă că-i place de el, dar, dacă tace, aţi încurcat-o!
– Iubitule, n-ai vrea să-ţi mai aerisești creierii, după atâta citit?
îl întreabă ea cu o licărire vioaie în priviri.
– Nu cred că simt nevoia! Dacă tot vrei să-mi creezi condiţii,
deschide fereastra și este O.K.!
Faţa ei se întunecă și puse un lacăt mare la gură, pe care îl
închise cu scrâșneli.
– E ceva în neregulă? o verifică el pe consoarta lui.
Ea îi răspunse cu tăcere.
– Am făcut ceva rău? Nu știu de ce, dar parcă s-a înnorat!
încercă el să se clarifice.
– Și s-ar putea să plouă și cu grindină! ieși ea din muţenie.
Cum de nu pricepi că nu m-ai mai scos de două săptămâni și pe
mine la o plimbare?
– Spune așa, femeie, nu mă lua pe ocolite! se lumină el. Ce
mistere mai au și doamnele astea în cap! Auzi: să mă mai aerisesc
și eu și, când colo, de fapt ea voia să se aerisească! Oare câte alte
taine mai ascunde?

• Vorbirea pe ocolite este o specialitate a femeii și are ca scop
să adune relaţii, dar cel mai adesea nu funcţionează în cazul
bărbaţilor, pentru că ei nu pricep regulile jocului. Creierul femeii
este axat pe prelucrare, pe când bărbaţii consideră aceasta o lipsă
de structurare. El vrea să i se spună concis și direct.
Cum ei ocupă slujbele unde se cere orientarea în spaţiu ca
șoferi, piloţi sau profesori de știinţe exacte, vorbirea pe ocolite ar
duce la grave erori. Dacă un pilot ar spune turnului de control:
„Cred că jos e mai sigur decât aici, sus!" în loc de: „Mă pregătesc
să aterizez!", cred că ar fi scos urgent din slujbă.

• Femeile pun sentiment în ceea ce spun, în timp ce bărbaţii
doar se exprimă. Cum vocabularul nu este chiar punctul forte al
creierului femeilor, ele nu consideră definirea precisă a cuvintelor
atât de relevantă. Chiar mai exagerează, de dragul efectului obţinut.
Bărbaţii însă vor interpreta fiecare cuvânt pe care-l vor spune ele
ca atare și vor reacţiona în consecinţă.
– Tu niciodată nu ești de acord cu ce spun eu! îl atacă ea
supărată la refuzul lui de a merge la cumpărături.
– Cum adică, niciodată? Chiar acum zece minute am zis că e
bună părerea ta de a merge la părinţii tăi duminică! spuse soţul
intrigat.
– Întotdeauna socotești lucrurile tale mai importante ca ale
mele.
– Nu-i adevărat! Adu-ţi aminte că ieri ţi-am spus că este mai
important ca tu să mergi la tratament decât să-mi cumpăr eu două
cauciucuri la mașină!
– Așa spui tu de fiecare dată când deschid discuţia! i-o reteză
ea.
– Asta e o minciună! replică el. Nu spun așa de fiecare dată!
Pentru o ceartă „reușită", bărbatul trebuie să înţeleagă faptul
că femeia folosește cuvinte pe care nu le ia ca atare, drept pentru
care nici el n-ar trebui să le înţeleagă ca atare și nici să le precizeze
sensul.

• Femeia folosește în medie șase expresii faciale în zece
secunde, prin care reflectă sau reacţionează la emoţiile interlocutorului.
De regulă, bărbatul rămâne impasibil când ascultă,
pentru a nu-și trăda emoţiile, dar asta nu înseamnă că nu trăiește
nici un fel de emoţie. Scanarea creierului arată că bărbaţii reacţionează
emoţional la fel de puternic ca femeile, dar evită s-o
arate.

• Majoritatea femeilor dovedesc o orientare în spaţiu limitată.
Bărbaţii au capacitatea de a vedea în trei dimensiuni. Studiile arată
că mintea bărbatului măsoară distanţa și viteza, pentru a ști exact
când trebuie să schimbe direcţia.
Dacă dai o hartă turistică sau rutieră unei femei, ea trebuie s-o
așeze în sensul de mers, altfel nu se descurcă. Și așa i se pare un
mister, pe când un bărbat o poate citi din orice poziţie.

• Femeile excelează în zone de creaţie, cum ar fi artele
spectacolului, învăţământul, resursele umane și literatura, toate
acestea fiind domenii în care logica abstractă nu are o importanţă
primordială.

• Bărbatul se pierde pe sine în muncă și în performanţele ei,
pe când femeia se pierde în detaliile vieţii și în mulţimea relaţiilor.


_______________________________________
A sti nu inseamna a fi!

17/06/08 14:58

   
feedback
Moderator

Inregistat: 28/04/08
bine ai venit +Archangel+ :)

din seria "cupluri celebre"

"Abelard si Heloise
Pasiunea care i-a cuprins pe cei doi, Abelard-teolog fracez- si Heloise- discipola sa si nepoata unui coleg cleric-, a fost ravasitoare. Cei doi s-au casatorit in secret iar cind rudele Heloisei au aflat, furia a fost atit de mare incit l-au atacat pe Abelard si l-au castrat, iar pe Heloise au trimis-o la Manastire. Legenda spune ca atunci cind a fost deschis mormintul lui Abelard pentru ca Heloisa sa fie inmormintata linga iubitul si sotul ei, acesta a intins bratele spre ea.

Mihai Eminescu si Veronica Micle
Povestea lor de dragoste, dramatica si tumultoasa, a continut toate ingredientele. Corespondenta celor doi, poemele lui Eminescu dedicate Veronicai, marturiile cunoscutilor, dovedesc intensitatea si autenticitatea sentimentelor. Veronica s-a stins la doar doua luni dupa Eminescu, in noaptea de 3 august, la Varatec, curmandu-si singura viata.

Carol al II-lea si Elena Lupescu
La fel de intensa si celebra a fost si povestea lor de dragoste. Cunoscindu-se din copilarie, s-au revazut, peste ani, la o receptie. De atunci au ramas nedespartiti. Povestea intima a celor doi a fost judecata neiertator de istorici din cauza influentei nefaste pe care o avea Elena asupra regelui."


17/06/08 18:21

   
Tanara crestina
membru

Inregistat: 26/09/07

tamarta4jc a scris:

*Persoanele stangace au o rapiditate in gandire mai mare decat cele dreptace, este concluzia unui studiu australian. Expertii sunt de parere ca acest lucru se intampla pentru ca stangacii au tendinta de a utiliza ambele emisfere ale creierului mai usor si mai eficient decat persoanele dreptace. Mai multi voluntari au fost pusi sa rezolve niste teste legate de limbaj, pentru ca acesta necesita utilizarea ambelor parti ale creierului, iar cercetatorii au descoperit ca persoanele exclusiv stangace au manifestat o rapiditate in gandire, in medie, cu 43 de milisecunde mai mare fata de persoanele dreptace. Oamenii au tendinta de a utiliza ambele emisfere pentru a realiza anumite sarcini care sunt foarte dificile, care trebuie efectuate intr-o perioada foarte scurta de timp sau care necesita o cantitate mare de informatii, precum jocurile pe calculator, pilotarea unei masini in trafic aglomerat sau sportul.


    aici ori e gresit ori sunteu o exceptie... sunt stangace dar nu ma vad asa rapida in gandire si alte chestii de pe acolo...totusi pare interesanta informatia...


_______________________________________
By grace - Daughter of the most high King

17/06/08 18:24

   
Pagini:  1 2 3 4 ... 7    



Felicitari Craciun, Felicitari cu ocazia Craciunului si Anului Nou, Felicitari electronice de sarbatori, Felicitari cu mesaj crestin Nasterea Domnului, Mesaje sarbatori de iarna, Urari de Anul nou, Urari sarbatori
felicitari electronice mesaj inviere felicitari sfintele pasti felicitare online pentru pasti felicitari crestine cu mesaj din Biblie felicitare cu mesaj de inviere felicitare cu mesaj de inviere felicitare crestina verset biblic inviere
Mergeti la
Powered by PunBB
© Copyright '02-'04 Rickard Andersson




© 2005-2018 TANARCRESTIN.net